Katarina
Baeria kylmää, kun hän kuulee, että hänen isoisänsä veti kotonaan lukupiiriä,
jossa tutkittiin Hitlerin Taisteluni-kirjaa. Nyt on pakko katsoa silmiin sitä,
että isoisä oli vakaumukseltaan natsi.
Suomalaisen
äidin ja saksalaisen isän tytär sai kyllä kuulla koulunpihalla Tampereella
”vitun natsi”-huutoja. Niinä hetkinä hän toivoi, että olisi asunut Saksassa,
jossa muutkin olivat natsisukupolven lapsenlapsia. Suomalaisen ukin
Talvisota-tausta ei riittänyt tasapainottamaan vaakaa.
Koulukaverit
eivät tienneet isoisän natsiudesta, kuten ei Katarina itsekään vielä tuolloin.
Huutoihin riitti saksalainen sukunimi sen jälkeen, kun koulussa oli kerrottu
natsien hirmutöistä Hitlerin aikana.
Katarinan
isä oli tavannut äidin, kun tämä tuli Saksaan opiskelemaan. Pariskunnan
avioiduttua isä halusi muuttaa Suomeen, koska ei pitänyt siitä, että monet
entiset natsit olivat palanneet sodan jälkeen hyviin asemiin ja jatkoivat
elämäänsä niin kun Kolmatta valtakuntaa ei olisi ollutkaan. Oman isänsä
vakaumuksesta hän ei ollut varma.
Sota-ajoista ei kotona puhuttu, ja ilmapiirissä oli jotain sellaista, etteivät
lapset uskaltaneet kysyä.
Katarina
Baer on Helsingin Sanomien toimittaja. Kuutisen vuotta sitten hän alkoi tutkia
isänpuoleisten isovanhempiensa elämää. Isoisä oli kuollut sodan loppuvaiheissa, ja isoäiti kasvatti aikuisiksi kaksi lasta, Katarinan isän ja hänen
siskonsa. Katarina kolusi
arkistoja ja suvun vinteiltä löytyneitä pahvilaatikoita ja haastatteli elossa
olevia sukulaisia. Isä oli mukana tutkimuksissa, hänkin halusi tietää. Isä ja
tytär matkustivat myös paikkoihin, joissa isovanhemmat olivat asuneet.
”Pyrin
selvittämään, mikä sai hyvyyttä ihannoineista perheistä lähtöisin olleet
Ortrudin ja Gerhardin liittymään kansallissosialisteihin ja osallistumaan
pieninä rattaina yhteen maailmanhistorian pahamaineisimmista projekteista”,
Baer kertoo.
Yksi
järkytys Katarinalle oli se, että lempeä ja kiltti isoäiti oli sodan jälkeen mennyt
politiikkaan ja istui kunnanvaltuustossa. Hän oli Häädettyjen ja oikeudettomien
liitto –nimisen puolueen äänikuningatar. Puolue vaati entisten natsien
oikeuksien palauttamista ja onnistui siinä hyvin.
Asiakirjoista
selvisi myös, että Katarinan isoäiti suunnitteli sodan jälkeen kasvatuskodin
perustamisesta häirikkölapsille. Viranomaisluvan saadakseen hän laati
omaelämäkerran. Parin sivun elämäkerrasta puuttuu 1930-luku kokonaan.
He olivat
natseja –kirjan lukijat pääsevät mukaan selvitystyöhön. Katarina Baer kertoo
vuoroon, miten tutkimukset etenevät ja vuoroon isovanhempien tarinaa. Uutta
tietoa tulee pala palalta, ja ne loksahtavat lopulta kokonaiskuvaksi. Rakenne on
sama kuin niin ikään sota-ajan Saksaa peilaavassa kirjassa Ehkä Esther.
Natsiajasta
on viime vuosina ilmestynyt lukuisa määrä kirjoja. Liekö syynä se, että aikaa on kulunut tarpeeksi. Lapset
eivät saaneet kysytyksi, mutta lapsenlapset ottavat selvää.
Katarinan
isovanhemmat Gerhard ja Ortrud Baer syttyivät natsiaatteeseen. Kirjaa lukiessa
kysyy, miten olisi valinnut, jos olisi itse elänyt tuolloin? Vaikka aate
ei innostaisi tai se herättäisi jopa vastenmielisyyttä, kuka uskaltaa nousta vastustamaan, kun riskinä on päätyä
itse keskitysleirille?
Muutaman
talon päässä siitä, missä Gerhard Baer piti Taisteluni-lukupiiriä ja Ortrud
Baer oli aktiivisesti mukana naisten natsijärjestössä, asui Bonhoefferin perhe.
Natseja vastustamaan noussut Dietrich Bonhoeffer hirtettiin syytettynä Hitlerin vastaisesta
salaliitosta.
Sosiaalipsykologian
tutkija Anneli Portman sanoo, että kun
ihminen saa valtaa, hän muuttuu. Vallantuntoisen ihmisen on vaikea asettua
toisen ihmisen asemaan:
"Ei
empatiakyky varmaan kokonaan katoa, mutta se katoaa niiden kohdalta, jotka
kuuluvat 'noihin'. Esimerkiksi natseista
on sanottu, että he olivat mitä rakastavimpia perheenisiä, mutta silmää
räpäyttämättä tappoivat niitä, joita heillä oli valta tappaa. He olisivat
varmaan kauhistuneet, jos heitä olisi sanottu huonoiksi ihmisiksi."
Toiset, kuten Rudolf Höss, perustelivat toimiaan sillä, että tottelivat vain käskyjä, kertoo kirja Hanns ja Rudolf. Auschwitzin komendanttina toiminut Höss sanoi pakottaneensa itsensä seuraamaan juutalaisten
kuolinkamppailua kaasukammion pikkuikkunasta, vaikka häntä kuvotti, koska hänen
piti olla esimerkkinä alaisilleen. Vähitellen siihen tottui, hän totesi, samoin
kuin vankien pahoinpitelyihin ja kidutuksiin.
Gerhard Baerin elämä päättyi saksalaisten sotajoukoissa Italiassa muutama päivä ennen sodan loppumista. Vastakkaisen valinnan tehnyt Dietrich Bonhoeffer kuoli samoihin aikoihin keskitysleirillä.
Gerhard Baerin elämä päättyi saksalaisten sotajoukoissa Italiassa muutama päivä ennen sodan loppumista. Vastakkaisen valinnan tehnyt Dietrich Bonhoeffer kuoli samoihin aikoihin keskitysleirillä.
LISÄÄ AIHEESTA
Sekä Gerhard
että Ortrud Baer viettivät lapsuutensa Baltiasta, missä oli vuosisatoja vanha
saksalainen väestö. Niistä ajoista toista näkökulmaa tuo Imbi Pajun kirja Torjutut muistot .
Amos Ozin
omaelämäkerrallinen romaani liikkuu takaumissa samoilla seuduilla, Baltiassa ja
Saksassa Tarina rakkaudesta ja pimeydestä.
John Boynen romaani Poika raidallisessa pyjamassa kertoo sota-ajasta ja Aushwitzin keskitysleiristä natsiupseerin 9-vuotiaan pojan silmin. Kirjasta on tehty myös elokuva.
Viktor Klemperer julkaisi sodan aikana pitämänsä päiväkirjan Haluan todistaa. Kirja näyttää, miten helposti ihmiset hyväksyvät muutokset, kun ne tapahtuvat pienin askelin.
John Boynen romaani Poika raidallisessa pyjamassa kertoo sota-ajasta ja Aushwitzin keskitysleiristä natsiupseerin 9-vuotiaan pojan silmin. Kirjasta on tehty myös elokuva.
Viktor Klemperer julkaisi sodan aikana pitämänsä päiväkirjan Haluan todistaa. Kirja näyttää, miten helposti ihmiset hyväksyvät muutokset, kun ne tapahtuvat pienin askelin.
Minlla on luvun alla juuri nyt tuo Baerin mielenkiintoinen kirja ja tin siitä postaksenkin omaan blogiini. Metaxasin kirjan Bonhoefferista luin viime keväänä ja tein siitä kirja-arvostelun laukaan seurakunnan ´nettisivuille Lukutuoli-osioon.
VastaaPoistaJostain syystä Saksan lähihistoria sekä juutalaisten kohtalo kiinnostavat minua varmaan siksikin, että olen vieraillut useita kertoja sekä Saksassa (myös silloin, kun oli vielä olemassa BDR ja DDR) että Israelissa.