Leijonankesyttäjä
on ruotsalaisen dekkarikirjailija Camilla Läckbergin yhdeksäs Fjällbackaan
sijoittuva kirja. Päähenkilöt ovat poliisi Patrik ja kirjailija Erica, pariskunta,
jonka elämää tarinat seuraavat rikosten selvittelyjen ohessa.
Uusimman
kirjan etukannessa siteerataan arvostelijaa, joka hehkuttaa, että ”Leijonankesyttäjä
on Läckbergin rikosromaaneista kunnianhimoisin ja paras”.
Olen eri mieltä. Kirjassa on leipääntymisen tuntu ikään kuin Läckberg jatkaisi Fjällbacka-sarjaansa, koska se myy ja uusia osia odotetaan, ei siksi, että sen kirjoittaminen olisi sen kummemmin sytyttänyt. Tarina on kyllä ammattitaitoisesti rakennettu, palaset loksahtavat kohdalleen ja ratkaisukin vähän yllättää.
Olen eri mieltä. Kirjassa on leipääntymisen tuntu ikään kuin Läckberg jatkaisi Fjällbacka-sarjaansa, koska se myy ja uusia osia odotetaan, ei siksi, että sen kirjoittaminen olisi sen kummemmin sytyttänyt. Tarina on kyllä ammattitaitoisesti rakennettu, palaset loksahtavat kohdalleen ja ratkaisukin vähän yllättää.
Mutta
Erica Falck on Leijonankesyttäjässä pahempi kana kuin koskaan aiemmin. Kun
älykkääksi kuvatun Erican oma työ takkuaan, hänpä päättääkin hupsista vaan lähteä
tutkimaan miehellään työn alla olevaa rikosta ja paukkaa kuulustelemaan kadonneen teinitytön äitiä. Hetken
päästä paikalle saapuu Patrik poliisikollegansa kanssa ja kappas, oma vaimo on siellä jo kyselemässä. Nössö Patrik sanoo
suunnilleen, että ei saa, sen sijaan että ottaisi kunnon pultit ja saisi Erican
pitämään näppinsä irti miehensä duuneista. Melkoinen hiiri mieheksi.
Pariskunnan
huusholli on kirjan mukaan jatkuvassa kaaoksessa ja siitä kerrotaan kuin se
olisi jotenkin meriitti: itsenäiset älykkäät naiset eivät piittaa siitä, että
likapyykkikoppa pursuaa. Älykkyys jää verannalle, kun on puhe lapsista. Pitäisi lähettää Jari Sinkkonen Suomesta neuvomaan, että
jos lapset saavat kiukkuamalla tahtonsa läpi, esimerkiksi jätskiä
ruoan sijaan, he totta kai käyttävät toimivaksi osoittautunutta keinoa toistekin.
Nyt vanhemmat vain päivittelevät kädettöminä, että miks ne aina kiljuu.
Kirjailija
raijaa tarinassa mukana Erican siskoa Annaa ja tämän miestä Dania kuin
pakollisia kylkiäisiä. Aiemmissa kirjoissa heillä on ollut jokin tarpeellinen
rooli, mutta Leijonankesyttäjässä heidän ainoa osansa on pohtia kirjan alusta
loppuun, että ollaanksme vai eiksme olla.
Mitä
ratkaistavaan rikokseen tulee, Läckberg on päätynyt samoille linjoille kuin
moni ruotsalaisdekkaristi nykyisin: ällöraakuutta riittää. Siepatulta
teinitytöltä on kaivettu silmät päästä, kieli on leikattu puutarhasaksilla ja
korvat on tuhottu niin, ettei tyttö enää kuulekaan mitään. Yksi päähenkilöistä on
synnyttänyt lapsen, joka osoittautuu äitinsä sanojen mukaan läpeensä pahaksi.
Jos lukija luulee, että lopussa homma rauhoittuu, eikös mitä. Kun pistää kirjan
kannet kiinni, jää pala kurkkuun. Sitten vain miettii, että kaikkea sitä tulee
lukeneeksi.