19-vuotias
Ida saa paikan Sibeliuksen perheen lapsenpiikana. Herra on viuluniekka ja rouva senaattorin tytär, jolla on kummallisia veljiä. Yksi veljistä
jätti lakimiehen uran ja muutti Lohjalle maata viljelemään, toinen on maalari
ja kolmas komponeeraa.
Sibeliukset
asuvat Elisabethinkadulla Kruununhaassa. Lapsia on kaksi, Eva ja Ruth, ja
kolmas on tulollaan. Eletään vuotta 1898.
Ida
on tuttu Mustosen edellisestä kirjasta, Paimentytöstä, jossa hän oli piikana
professori Zacharias Topeliuksen huushollissa. Nyt hän siirtyy Sipoosta
pääkaupunkiin, jonka vilkkaassa liikenteessä on oltava varovainen,
ettei jää hevosten jalkoihin. Lapsenpiian voi kyllä lukea ilman edellistä osaa,
kirja on itsenäinen kokonaisuus, vaikka siinä viitataan aiempiin
tapahtumiin.
Enni
Mustosen idea kuljettaa Idaa kulttuurikodista toiseen toimii hyvin.
Lapsenpiiassa Mustonen saa vaivattua faktan ja fiktion saumattomaksi
kokonaisuudeksi. Lukija kulkee Helsingin kaduilla ja toreilla ja näkee
mielessään Kauppatorin taksitolpan tilalla vossikoiden rivin
odottamassa kyydin tarvitsijoita.
Sibeliuksen
perheeseen Ida tuo sisäpiirinäkökulman. Pikkutytöt ovat ilmapuntareita, he
seuraavat silmä tarkkana, minkälaisissa väleissä mamma ja pappa milloinkin
ovat. Rahat ovat vähissä, mutta papalle pitää silti olla tarjolla parasta. Kun pappa tarvitsee uusia vaatteita, niitä hankitaan, haalittiinpa rahat sitten
mistä tahansa tai tehtiin kauppaan velkaa. Pahinta on papan viftaaminen, minkä
vuoksi hän voi kadota päiviksi tai jopa viikoiksi antamatta mitään tietoa
itsestään. Mamma on heiveröinen ja vetäytyy raskautensa loppuvaiheissa pitkiksi
ajoiksi makuukamariin. Ida hoitaa lapset ja ison osan huushollia osin köksän
apuna, osin kokonaan.
Sibeliusten
luona vierailevat monet kulttuurihistoriasta tutut nimet. Aino Sibeliuksen
paras ystävä on Anni Swan. Paimentytössä henkilöt olivat vähän
puunukkeja, mutta nyt Ida on oikea ihminen kuten jokainen muukin. Enni Mustonen
saa heidät kaikki sulautettua hyvin tarinaan ilman päälle liimaamisen makua.
Oman
hauskan lisänsä aikakauden arkeen tuo kirjan repliikeissä käytetty suomi, förkkelit,
stoptuukit, kyökki, lööki, serviisi sun muut.
Mutta
piian elämä on työtä vuorotta. Piika odottaa yötä myöten, vieläkö herra ja
ystävänsä tarvitsevat jotain suuhunpantavaa, piika herää yöllä kantamaan
itkevää vauvaa ja nousee aamulla ensimmäisenä laittamaan tulta hellaan ja
uuneihin. Jos herrasväki unohtaa piian vapaapäivän tai tarvitsee häntä juuri
silloin, kun vapaa on luvattu, piika tekee, mitä herrasväki tahtoo. Jos emäntä
unohtaa maksaa piian palkan, piika ei saa suutaan auki ja jää rahatta.
Herrasväen
kannalta erinomaista, mutta piian kannalta rankkaa. Ei ihme, että kun Miina
Sillanpää perusti palvelijataryhdistyksen ja alkoi vaatia piioillekin
työaikoja, rouvasväki oli kauhuissaan. Onneksi Miina oli sitkeä.
Lapsenpiika
on mainio kirja monella tapaa. Jatkoa on luvassa, sillä kirjan lopussa
Sibeliukset muuttavat Italiaan, ja herra järjestää Idalle paikan taidemaalari
Albert Edelfeltin huushollerskana.
Kaari Utrion 2000-luvulla julkaisemat
Helsinki-aiheiset romaanit Ruma kreivitär, Saippuaprinsessa, Ilkeät
sisarpuolet ja Vaitelias perillinen (Seuraneiti ei yltänyt ihan samaan, vaikka siinäkin on puolensa, joten en listaa sitä tähän)
Maila Talvion Itämeren tytär ja Linnoituksen iloiset rouvat,
jotka sijoittuvat 1800-luvun alun Helsinkiin
Eino Leinon Kirjailijoiden Helsinki, jossa kerrotaan Helsingin historiasta 1800-luvun
alkupuolelta kirjailijoiden kautta, kuvituksena Signe Branderin vanhoja
valokuvia
Enni Mustonen listaa Lapsenpiian loppuun
Ruth
Snellmanin
(o.s. Sibelius) muistelmat Tuokio
sieltä, tuokio täältä
Vesa Sirenin Aina poltti sikaria, Jean Sibelius aikalaisten silmin
Arvid
Järnefeltin Vanhempieni romaani
Tulen synty, Aino ja Jean Sibeliuksen
kirjeenvaihtoa
Aino Sibeliuksen kirjeitä
Järnefelt-suvun jäsenille
Olipa kiva arvio tästä jatko-osasta :-) Sain juuri Paimentytön luettua ja Lapsenpiika on kirjastosta varattuna. Nuo Maila Talvion romaanit alkoivat kiinnostaa ja Utrion romaaneista olen aivan samaa mieltä, Seuraneiti ei yltänyt muiden mainitsemiesi tasolle. Toivottavasti seuraava on taas parempi!
VastaaPoista