Päiväkirja on kiinnostava ikkuna lähihistoriaan. Sen mukana elää tapahtumia päivä päivältä silloinkin, vaikka jo tietää, miten tässä käy. Monet ihmiset haluaisivat saada elämästään kartan, joka näyttäisi tulevat mutkat ja tienristeykset ja josta voisi tarkistaa lopputuloksen. Päiväkirjan kirjoittajalla ei sitä karttaa ole, mutta lukijalla on.
Olavi Paavolaisen Synkkä yksinpuhelu on hänen päiväkirjansa
sotavuosilta 1939-1945. Paavolainen julkaisi sen sodan jälkeen vuonna 1946. Kirja teilattiin, valtaosa leimasi sen jälkikäteiseksi
besserwisseydeksi. Kuinka paljon teilauksessa oli sitä, että suomalaiset eivät
kestäneet katsoa peiliin niin pian?
Näkijän kykyä Olavi Paavolaisessa kuitenkin oli. Se käy ilmi hänen
vuonna 1936 julkaisemansa Kolmannen valtakunnan vieraana -kirjan esipuheesta.
Paavolainen oli kutsuttu vierailemaan Saksaan, jossa Hitler oli noussut
valtaan, ja hän kirjoitti näkemästään kirjan. Paavolainen sanoo sen
19. marraskuuta 1936 päivätyssä esipuheessa:
”Tulin usein Saksassa suomalaisia lehtiä lukiessani
epätoivoiseksi. Minusta tuntui, että Suomessa ei yleensä oikein tajuttu, mitä
maailmassa nykyisin tapahtuu. Lähestymme huimaa vauhtia Euroopan historian ehkä
suurinta käännekohtaa. On kohtalokas virhe nyt ratkaista tapahtumia
pikkujärkevällä viisaudella. Saksan käsissä on tällä hetkellä Euroopan kohtalon
peräsin. Täysin sananmukaisesti Saksa on nyt Euroopan sydän. On aivan
samantekevää, johtuvatko tämän sydämen maanosaamme vavahduttavat iskut uudesta
elinvoimasta vai, kuten monet väittävät, äkillisestä kamferiruiskeesta.
Euroopan sydän sykkii joka tapauksessa voimakkaasti. Pelottavan voimakkaasti.”
Samaa terävänäköistä tatsia on Synkässä yksinpuhelussa. Olavi
Paavolainen seurasi sotavuosia aitiopaikalta, ensin tiedotuskomppaniassa ja
sitten päämajan tiedotusosastolla. Päämajassa hänen tehtävänsä oli
muun muassa lukea ulkomaisten lehtien uutisia. Paavolaisella oli hyvä
kielitaito: suomi, ruotsi, saksa, venäjä, ranska ja englanti.
Synkän yksinpuhelun päiväkirjamerkinnöissä on omia kokemuksia ja
huomiota, Paavolaisen käymien keskustelujen referaatteja sekä sitaatteja koti-
ja ulkomaisista lehdistä ja radiolähetyksistä.
Yleensä kun aika menee eteenpäin, menneisyyden tapahtumat pelkistyvät pikkuhiljaa muutamaksi lauseeksi: asiat
menivät näin ja tämä oli lopputulos. Pelkistykset ovat tarpeen, mutta voi
kysyä, kenen näkökulmasta pelkistys on muotoutunut?
Synkkää yksinpuhelua lukiessa tajuaa esimerkiksi, miten vahva aate Akateeminen Karjala Seura, AKS, oli, ja miten laajalti se oli saanut jalansijaa. Aakooässäläiset haaveilivat
Suur-Suomesta ja puhuivat ”suomensukuisten kansojen vapauttamisesta”. Miten
ihmeessä porukat kuvittelivat, että 3,7 miljoonan asukkaan Suomi pystyisi edes hallitsemaan
laajaa Itä-Karjalaa? Aakoässäläiset sotkivat surutta myös Jumalan näkemyksiinsä. Mitähän valtaa havittelevat tänä päivänä pukevat kaavuikseen?
Asevelisopimus Saksan kanssa mahdollisti sen, että suomalaiset
jatkosodan sytyttyä etenivät vanhan rajan yli. Puolustussota muuttui
valloitussodaksi. Alueet, jotka oli menetetty Neuvostoliiton aloittamassa
Talvisodassa, oli oikeus vallata takaisin, mutta kysymykseksi jää, miksi sodan
johto pisti miehet jatkamaan vanhan rajan yli Neuvostoliiton puolelle. Siihen
loppui oikeus.
Ainakin osa vastausta voi olla, että tuskin Saksa olisi suostunut siihen, että
suomalaiset olisivat stopanneet vanhalle rajalle. Ja Saksaa oli pakko kuunnella,
sillä ilman sen aseita ja miehiä suomalaiset olisivat olleet suupala Neuvostoliitolle. Maiden välinen raja oli reilut 1300
kilometriä, ja saksalaiset puolustivat puolta siitä.
Kukaan aakooässäläinen ei myöskään miettinyt, olivatko Aunuksen ja Vienan asukkaat samaa mieltä asiasta - ilman
muuta he ovat.
”Missä ovat kansanjoukot jotka tervehtisivät meikäläisiä
’vapauttajina’, kuten nykyinen kansainvälinen sotatermi kuuluu”, Paavolainen
kysyy päiväkirjassaan 31.8.1941 Aunuksen rintamaa kiertäessään. Asukkaista osa
oli paennut ja jäljellä oleva kyräilivät suomalaisia miehittäjiä.
Kun sota pysähtyy asemasodaksi, suomalaiset järjestävät
suuria kulttuuritapahtumia Äänislinnaksi nimetyssä Petroskoissa.
Paavolainen kysyy tilaisuuden järjestäjiltä, miksi kutsuvieraissa ei ole yhtään
paikkakuntalaista, vaikka Äänislinnassa on yliopisto ja vankka sivistyneistö.
Vastaukseksi hän saa vain ärtymystä. Asukkaiden sivistys mitätöidään
”bolsevistisena”, ja paikalliset yliopistotutkinnon suorittaneet naiset
kelpaavat kadunlakaisijoiksi. Pahimpia mitätöijiä ovat suomalaiset naiset,
lotat, Paavolainen kirjoittaa päiväkirjaansa.
Jatkosodan pelkistyksestä jää usein pois myös se, että Neuvostoliitto tarjosi Suomelle rauhaa maaliskuussa 1944. Suomen
hallitus ei tarttunut tarjoukseen, vaan vastasi kolmen viikon odottelun jälkeen
jotain epämääräistä. Paavolainen siteeraa päiväkirjassaan 22.3. radiouutisia:
”Neuvostohallitus ilmoittaa katsovansa Suomen vastauksen negatiiviseksi ja lopettaa tiedotuksensa kumeaan toteamukseen, että Suomen hallitus otti vastauksen antaessaan kantaakseen täyden vastuun seuraamuksista. Mitähän nyt sitten seuraa? Moskovan tiedonannossa ei näy vihjaustakaan siitä, mitä tapahtuman pitää.”
Kesäkuussa nähtiin, mitä seurasi. Paavolainen kirjoittaa 10.6.: ”Päiväuutisissa luetaan virallinen tiedotus, jota ei ensi alussa
ole uskoa: Venäläiset alkaneet Kannaksella yleishyökkäyksen. ”
Seuraavana päivänä hän kirjoittaa, että vihollinen on tunkeutunut
suomalaisten asemien läpi. ”Läpimurto on tapahtunut Kannaksella, jonka linjoja
kolmen vuoden työn jälkeen pidettiin valloittamattomina.”
Pari viikkoa myöhemmin Paavolainen tapaa hyökkäyksen jaloista Mikkeliin
paenneita karjalaisevakkoja. Hän kertoo vanhan karjalaisukon tiivistyksen tapahtumainkulusta: ”Ensin juoksiit sotilaat, sitten juostiin myö ja sitt juoksiit
ryssät”.
Syyskuussa 1944 Suomi solmi Neuvostoliiton kanssa rauhan. Ehdot olivat
samat kuin maaliskuussa. Siinä välissä oli kuollut murheellinen määrä miehiä.
Synkässä yksinpuhelussa Paavolainen kirjoittaa myös juutalaisten joukkomurhista. Hän kirjoitti niistä ensimmäisen kerran jo vuonna 1940 ja
palaa aiheeseen pitkin matkaa. Kun Saksa valtasi Unkarin, Paavolainen toteaa,
että saksalaiset alkoivat vangita Unkarin juutalaisia saman tien. Länsimaat, jotka sodan
jälkeen väittivät, etteivät tienneet asiasta, valehtelivat. Jos suomalaisen
tiedotuskomppanian luutnanttikin tiesi, kuinka eivät isompien maiden isommat
herrat.
Kiinnostava on myös lukea Paavolaisen kuvauksia päämajasta, jonne
hänet komennettiin vuonna 1942. Hän ihmettelee, miten harva siellä välittää lukea
ulkomaisia uutisia, vaikka ne olisivat hyvää taustaa sodan kulkua koskeville pohdinnoille ja päätöksille.
Sodan jatkuessa hän panee merkille myös sen, että Mannerheimille ei kerrota
kaikkea. Ennen venäläisten suurhyökkäyksen alkamista suomalaiselta tiedustelulta
tulee moneen kertaan viestiä siitä, että jotain on tekeillä Neuvostoliiton
puolella, sillä sinne keskitetään hurjia määriä sotakalustoa ja miehiä. Kuitenkin
kun hyökkäys alkaa, suomalaisia sotilaita on tavallista enemmän kotilomalla kylvötöissä.
Siitä, miten Suomi päästiin yllättämään housut
kintuissa, on ollut Seurassa Martti Turtolan mielenkiintoinen juttu. Sen voi lukea kokonaan linkistä, mutta alla poiminta:
"Sota-arkiston
kätköistä löytyi Suomen Tukholman jatkosodan aikaisen sotilasasiamiehen
eversti Martin Stewenin arkisto ja eversti Aladár Paasosen kanssa käymä
kirjeenvaihto. Tukholmassa
Stewen sai sikäläiseltä Japanin sotilasasiamieheltä, kenraali Onoderalta
tietoja neuvostojoukkojen keskittämisestä Karjalan kannakselle. Se
viittasi suurhyökkäyksen valmisteluun. Stewen lähetti tiedot päämajaan, mutta
ne pysäytettiin Heinrichsin ja Paasosen pöydälle. Kun eversti sitten toukokuun
viimeisellä viikolla tuli Mikkeliin tutkimaan asiaa, hän joutui esimiehensä
eversti Paasosen puhutteluun."
Stewen kirjoittaa: Saavuin Päämajaan 29.5., jolloin
ev. Paasonen heti kärkeen tiedotti, ettei yllä olevaa raporttiani ole esitetty
Marsalkalle, ja etten minä saanut siitä puhua mitään Marskille. –Ihmetykseni
oli valtava! – Paasonen oli sanonut minulle heti alkuun, että ”me olemme
päättäneet ettet saa… jne. Kun kysyin, ketä hän tarkoittaa sanomalla me, hän
vastasi: Heinrichs, Airo ja minä.”
Kun sain
Synkän yksinpuhelun päätökseen, luin seuraavana
päivänä 10.6.2015 Iltalehteä. ”Pelko upotti Nokian”, lehti otsikoi. Jutussa
lehti kirjoittaa, että ”pelon kulttuuri hankaloitti tiedonkulkua Nokiassa ja
vääristi korkeimman johdon käsitystä yhtiön tilasta”.
Nokian ylin johto ei
saanut ajoissa realistista kuvaa yhtiön tilanteesta, vaan sille välitettiin
kaunisteltu kuva. Epävarmuustekijöistä ja riskeistä vaiettiin. Omaa näkemystä
ei uskallettu aina tuoda esiin, kun se poikkesi esimiehen mielipiteestä. Kukaan
ei halunnut olla työyhteisössä hankalan tyypin tai skeptikon maineessa. Samaan tapaan kuin aikanaan päämajassa.
Olavi Paavolainen
syntyi
Karjalan kannaksella Kivennavalla vuonna 1903 lakimies Pekka Paavolaisen ja
tämän aatelissyntyisen Alice-vaimon kolmanneksi lapseksi.
Olavi
Paavolainen nousi nuorena miehenä nopeasti merkittäväksi suomalaiseksi
kulttuurivaikuttajaksi. Hän julkaisi esikoisteoksenaan runokokoelman Valtatiet
yhdessä Mika Waltarin kanssa. Paavolainen seurasi tiivisti eurooppalaisia
aatevirtauksia ja toi niitä Suomeen. Runoilija Katri Valan kanssa hän oli
päätekijä, kun suomalaiset nuoret kirjailijat perustivat 1920-luvulla
kirjailijaseuran Tulenkantajat.
Sodan
alkaessa Olavi Paavolainen oli 36-vuotias.
Synkän
yksinpuhelun jälkeen Paavolainen ei julkaissut enää mitään. Hän päätyi muutaman
mutkan kautta Yleisradion radioteatterin johtajaksi ja jatkoi siinä kuolemaansa
vuoteen 1964 saakka.
Elämäkerrat
Matti Kurjensaari julkaisi vuonna 1975 elämäkerran Loistava Olavi Paavolainen ja Jaakko Paavolainen vuonna 1991 Olavi Paavolainen, keulakuva. Matti Kurjensaari oli Olavi Paavolaisen ystävä, Jaakko Paavolainen oli Olavin serkku.
Elämäkerrat
Matti Kurjensaari julkaisi vuonna 1975 elämäkerran Loistava Olavi Paavolainen ja Jaakko Paavolainen vuonna 1991 Olavi Paavolainen, keulakuva. Matti Kurjensaari oli Olavi Paavolaisen ystävä, Jaakko Paavolainen oli Olavin serkku.
Kaverini jutteli lapsuutensa ja nuoruutensa Neuvostoliitossa eläneiden tuttujensa kanssa. Tuli puhe Talvisodasta, ja he kysyivät, että mikä se on? Neuvostoliiton historiankirjoissa ei ole mitään Talvisodasta, ja meillä elettiin Talvisodan ihme, jossa NL ei saanutkaan syödyksi Suomea. Neuvostoliiton historiankirjoissa puhutaan vain Suuresta isänmaallisesta sodasta, joka alkoi vuonna 1941, kun fasistinen Suomi hyökkäsi Neuvostoliittoon.
VastaaPoista