Tätini mies oli tiukka
kommunisti. Kun he kyläilivät meillä, tädin mies ja isäni väittelivät äänekkäästi.
Kysyin äidiltä, miksi isä ja Antti-setä riitelevät. ”Eivät he riitele”, äiti
vastasi, ”he ovat eri mieltä ja keskustelevat.” Niin se varmaan oli, koska kaveruus
säilyi miesten välillä vuodesta toiseen.
Täti ei ilmaissut koskaan,
mikä puolue oli hänen juttunsa, mutta jossain kohtaa vasemmalla se oli. Poliittinen kanta ei estänyt häntä
lukemasta lehtiä Uudesta Suomesta Kansan Uutisiin ja Eevasta Uuteen Naiseen
(jonka hän tilasi minulle, kun muutin omilleni). Täti halusi seurata, mitä
puhutaan ja ajatellaan, ja tehdä sitten omat johtopäätöksensä.
Hertta Kuusinen ei vetänyt
omia johtopäätöksiä, käy ilmi Heidi Köngäksen kirjasta Hertta.
Kun Hertta
17-vuotiaana vuonna 1922 muutti Suomesta isänsä Otto Wille Kuusisen luokse
Moskovaan, hän näki kyllä luurangonlaihat köyhät jonottamassa ruokaa yhtä köyhistä
kaupoista, mutta ei kysynyt, miksi tasa-arvoa julistavassa kommunistisessa
yhteiskunnassa isän porukoilla oli omat kaupat. Niistä sai mitä vain ja
vieläpä ilman rahaa. Hertta näki valtavat katulapsilaumat, tuli jopa sellaisen ryöstämäksi, mutta ei kysynyt, miksi kukaan ei huolehtinut ryysyisistä
orvoista. Hän tiesi ihmisten asuvan kellareissa ja vinttikomeroissa, mutta ei
kyseenalaistanut isänsä hulppeaa lukaalia palvelijoineen ja autonkuljettajineen.
Vuonna 1934 Hertta Kuusinen
lähetettiin Suomeen tekemään fasismin vastaista työtä. Hän ei olisi halunnut
lähteä, mutta lähti koska käskettiin ja aate vaati. Hän joutui jättämään pienen
poikansa lastenkotiin, lupasi itkevälle pojalle tulla puolen vuoden päästä
takaisin, mutta ei nähnyt poikaa enää koskaan. Hertta joutui ensin vuodeksi vankilaan ja
jäi Suomeen senkin jälkeen, Köngäksen mukaan koska oli rakastunut Yrjö Leinoon. Sodan päätyttyä hän sai kuulla, että poika oli
kuollut 18-vuotiaana työleirillä Siperiassa.
Vähitellen Hertta Kuusiselle
selvisi myös, että hänen veljensä ja tämän vaimo, eno ja siskon mies sekä
loputon määrä muita suomalaissyntyisiä tovereita oli tapettu Stalinin
vainoissa. Kun hänelle kerrottiin, että Otto Wille Kuusinen ei ollut tehnyt
mitään auttaakseen heitä, Hertan sokeus jatkui rikkumattomana: ”Isä tiesi, mitä
tapahtui, eikä tietenkään halunnut mitään etuoikeuksia itselleen ja
sukulaisilleen. Tasa-arvo oli hänen periaatteensa. En voi kuin kunnioittaa
sitä”, Hertta toteaa Köngäksen kirjassa.
Heidi Köngäs kertoo romaanissaan
Hertta Kuusisen ja Yrjö Leinon tarinan. Kirja loppuu siihen, kun Yrjö
erotetaan sekä kommunistisesta puolueesta että sisäministerin paikalta. Hertan
elämä jatkuu kirjan jälkeen, tulossa on vielä parisuhde Olavi Paavolaisen
kanssa. Yrjö Leino hiipuu alkoholismiinsa ja kuolee.
Yrjö Leino oli Köngäksen
mukaan vasikka, hän myi tietoa tovereistaan Valtiolliselle Poliisille. Kirjassa Kuka oli Yrjö Leino hänet kuvataan puolestaan uskolliseksi
kommunistiksi. Se on Yrjön elämäkerta, jonka hänen poikansa Olle Leino julkaisi 70-luvun alussa.
Olle Leino oli muutaman
vuoden ikäinen, kun hänen vanhempansa erosivat ja Yrjö siirtyi Hertan
huusholliin. Isä ja poika eivät olleet juuri tekemisissä sen jälkeen. Kun Yrjö
Leino kuoli, Olle peri siskopuolensa kanssa isän paperit, joita oli hurjat
määrät.
Kuka oli Yrjö Leino –kirja
perustuu Yrjö Leinon jälkeensä jättämiin papereihin, haastatteluihin sekä Yrjö
Leinon kirjaan Kommunisti sisäministerinä. Tammi julkaisi kirjan vuonna 1958,
mutta se vedettiin myynnistä saman tien,
kun Neuvostoliiton suurlähetystöstä otettiin yhteyttä pääministeriin ja sanottiin,
että kirja loukkaa Neuvostoliittoa.
Mitä tulee Hertta Kuusisen tarpeeseen
sulkea silmät kommunismin epäkohdilta, samaa ovat puhuneet entiset taistolaiset
muistellessaan käyntejään Neuvostoliitossa 1960- ja 70-luvuilla. Silmät pantiin
kiinni, koska haluttiin uskoa aatteeseen ja koska epäkohtien esille
nostamisella olisi saanut luokkapetturin tai revisionistin leiman.
Silmien sulkeminen ei ole tyypillistä
vain kommunisteille. Se riski on kaikkialla, missä kannatetaan kiihkeästi
jotain aatetta tai ajatusmallia. Olipa aate mikä tahansa, on tärkeä pitää
silmänsä ja korvansa auki. Vaikka ajatusrakennelma olisi teoriassa miten
loistava, kun toteutukseen tulee mukaan ihmisten vajavaisuudet, täydellistä ei
ole.
Isäni ja setäni tapaan pitäisi
olla valmis kuuntelemaan toisin ajattelevia ja arvioimaan myös omia ajatuksiaan,
tekemään kriittisiä kysymyksiä ja pohtimaan vastauksia niihin. Jos valitsee
sokeuden, voi joutua tilanteeseen, että silmät avautuvat vasta, kun huomaa olevansa esimerkiksi Siperiassa.
SAMAA AIHEPIIRIÄ
Olle Leino Kuka oli Yrjö Leino, Yrjö Leinon elämäkerta
Aino Kuusinen Jumala syöksee enkelinsä, Otto Wille Kuusisen toisen vaimon muistelmat
Sirpa Kähkönen Graniittimies Graniittimies
Olavi Paavolainen Synkkä yksinpuhelu Synkkä yksinpuhelu
Panu Rajala Tulisoihtu pimeään, Olavi Paavolaisen
elämäkerta
Jonossa ollaan, kirjaston varausjonossa nimittäin! Onneksi ei tarvitse montaa tv-sarjan jaksoa jemmata että ehtii kirjan lukea ensin :-) Meinaatko katsoa?
VastaaPoistaMeinaan, saa nähdä, millaiseksi Hertta on siinä painotettu.
VastaaPoista