Toisen maailmansodan päättymisestä on 70
vuotta, mutta siihen liittyviä uusia kirjoja, dekkareita, romaaneja ja
muistelmia, ilmestyy edelleen tasaista tahtia.
Monet kerrat on kysytty, miten on mahdollista,
että järkevät, sivistyneet saksalaiset menivät niin täysillä mukaan Hitlerin
ideologiaan. Taustalla oli ensimmäisen maailmansodan nöyryyttävä tappio ja sitä
seurannut tolkuton inflaatio ja työttömyys. Hitler nosti Saksan
taloudellisesti jaloilleen ja saksalaisuuden taas kunniaan, sanotaan.
Mutta juutalaisten vaino, keskityseirit ja
kaasukammiot, miten kansa hyväksyi nekin? Suuren osan ensi reaktio on varmaan
ollut tyrmistys, ei noin voi tehdä. Mutta ihminen alkaa turtua, jos ei anna ensireaktion
vaikuttaa. Seuraava askel on keksiä selityksiä, miksi näin on kuitenkin
tehtävä.
Thomas Harding: Hanns ja Rudolf
Auschwitzin komendantti Rudolf Höss kertoo vankeudessa
kirjoittamissaan muistelmissa, että hän pakotti itsensä seuraamaan juutalaisten
kuolinkamppailua kaasukammion pikkuikkunasta, vaikka häntä kuvotti, koska hänen
piti olla esimerkkinä alaisilleen. Vähitellen siihen tottui, hän toteaa, samoin
kuin vankien pahoinpitelyihin ja kidutuksiin.
Höss oli se, joka sodan jälkeen puhkaisi kieltämisen
muurin. Häntä ennen kaikki kiinni saadut natsijohtajat kielsivät toinen
toisensa jälkeen tienneensä mitään juutalaisten joukkomurhista. Kun Rudolf Höss
vangittiin, hän tunnusti heti olevansa vastuussa kolmen miljoonan ihmisen
tappamisesta keskitysleirillä. Sen jälkeen eivät muutkaan Nürnbergin
oikeudenkäynnin syytetyt voineet enää pitää kiinni tietämättömyydestään.
Höss oli nuorena ollut harras katolinen,
mutta kokemukset alaikäisenä ensimmäisessä maailmansodassa käänsivät hänen selkänsä moiselle pehmotouhulle.
Auschwitz-tekojaan hän perusteli sillä, että hänen oli tehtävä, mitä
käskettiin. Muistelmissaan hän sanoo silmiensä avautuneen Hitlerin kuoltua. Kiinni
jäätyään hän halusi luokseen papin ja kävi keskusteluja tämän kanssa,
mutta mitä he keskustelivat, sitä hän ei kirjannut ylös. Rudolf Höss hirtettiin
Auschwitzissa häntä varten rakennetulla hirttolavalla.
Barbara U. Cherishin isä oli Arthur Liebehenschel, joka toimi Auschwitzin
komendanttina Rudolf Hössin jälkeen. Barbara oli
9-kuinen, kun isä katosi hänen elämästään, ja sodan jälkeen hänet adoptoitiin
Amerikkaan. Viisikymppisenä Barbara alkoi tutkia, mikä hänen biologinen isänsä
oli. Liebehenschelin perhe asui Auschwitzissa Hössien naapurina ja Barbaran
vanhemmat sisarukset kertovat kirjassa myös naapuriperheestä.
Ruotsalaiset onnistuivat pysymään toisen
maailmansodan ulkopuolella, mutta myönnytyksiä hekin joutuivat tekemään: Ruotsi
salli saksalaisten kulkea sotatoimissaan Ruotsin läpi.
Etenkin pienemmille paikkakunnille, missä
kaikki tuntevat toisensa, jäi salaisuuksia. Anna Jansson rakentaa uusimman
dekkarinsa sen varaan. On asioita, jotka kaikki sodan aikana eläneet muistavat,
mutta joista vaietaan yhä visusti. Kun huonosti käy, seuraava sukupolvikin
joutuu kantamaan samaa salaisuutta. Mikä salaisuus liittyy yhdeksänkymppiseen
saksalaissyntyiseen mieheen, joka löytyy murhattuna Visbystä?
Anna Jansson pyöräyttää ammattitaitoisesti uuden kirjansa juonen. Kiinnostavinta siinä on tuo historiallinen osuus. Poliisin yllätysveli-kuvio on sen sijaan aika mielikuvituksellinen, mutta kaikkeahan toki voi sattua.
Anna Jansson pyöräyttää ammattitaitoisesti uuden kirjansa juonen. Kiinnostavinta siinä on tuo historiallinen osuus. Poliisin yllätysveli-kuvio on sen sijaan aika mielikuvituksellinen, mutta kaikkeahan toki voi sattua.
Niissä maissa, jotka Hitler miehitti, syntyi vastarintaliikkeitä. Agnes Aubret’n elämä on lopuillaan, ja hän päättää paljastaa salaisuuden, jota on kantanut nuoruuden päivistä. Agnes kuului sodan aikana Pariisissa salaiseen ryhmään, joka salakuljetti juutalaisia turvaan. Kuka oli se henkilö, joka ilmiantoi ryhmän?
William Brodrickin romaani Sovituksen hinta
kulkee kahdessa aikatasossa, nykypäivässä ja toisessa maailmansodassa. Juonessa
on monta mutkaa, mikä pitää kiinnostusta yllä. Viimeinen mutka on ehkä jopa
liikaa, mutta ei se nyt haitannutkaan.
Mielenkiintoisinta on kirjailija kuvaus sota-ajoista.
Brodrickin äiti on aikanaan salakuljettanut miehitetyssä Hollannissa
juutalaisia lapsia turvaan, joten kirjailijalla on autenttista tietoa. Kirjaa
lukiessa miettii, mitä itse olisi tehnyt, jos olisi elänyt tuolloin, lähtenyt
tekemään vastarintaa vai yrittänyt pysyä hissukseen omassa kodissa odottaen,
että kai tämä joskus menee ohi?
Osa vastarintaliikkeessä mukana olleista
maksoi siitä hengellään. Dietrich Bonhoeffer oli varakas, älykäs ja charmikas,
hänelle olivat kaikki ovet auki, mutta hän valitsi nousta Hitleriä vastaan. Hanke
epäonnistui, ja Bonhoeffer teloitettiin kaksi viikkoa ennen sodan loppua.
Joissain länsimaissa selitettiin sodan jälkeen, etteivät he tienneet juutalaisten
joukkomurhista. Olavi Paavolainen, suomalaisen tiedotuskomppanian
luutnantti, kirjoittaa niistä päiväkirjassaan jo vuonna 1940. Miten eivät
isompien maiden isommat herrat olisi asiasta tienneet.
LISÄÄ SODAN AJAN PARIISISTA
Tatiana de Rosnayn romaani Nimeni on Sarah
J.
M. G. Le Clézion romaani Alkusoitto
Pariisin
vainotut, elokuva vuodelta 2010
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti