“Äiti
on tyttärelle susi” ajattelen vanhaa sananlaskua mukaellen, kun luen Nura
Farahin kirjaa Aavikon tyttäret.
Tyttölapsi ei ole mitään, ja hän tuntee sen nahoissaan. Jos nainen synnyttää tyttären, tytär jätetään pahimmillaan petojen syötäväksi. Jos vauva on poika, seuraa suuri juhla. Onneksi tytötkin saavat yleensä elää, ettei päädytä kiinalaisten ongelmaan: pojille ei löydy vaimoja, koska tyttösikiöitä on abortoitu niin paljon.
Tytön mitätöinti jatkuu läpi lapsuuden. Äiti antaa pojalle ensin maitomukin ja tytär saa, jos pojalta jää jotain. Jos ei jää, äiti ei asiaan puutu. Jos tyttö on voittamassa puuhunkiipeämiskilpaa, äiti tarraa nilkasta kiinni: pitää antaa veljen voittaa.
Tyttölapsi ei ole mitään, ja hän tuntee sen nahoissaan. Jos nainen synnyttää tyttären, tytär jätetään pahimmillaan petojen syötäväksi. Jos vauva on poika, seuraa suuri juhla. Onneksi tytötkin saavat yleensä elää, ettei päädytä kiinalaisten ongelmaan: pojille ei löydy vaimoja, koska tyttösikiöitä on abortoitu niin paljon.
Tytön mitätöinti jatkuu läpi lapsuuden. Äiti antaa pojalle ensin maitomukin ja tytär saa, jos pojalta jää jotain. Jos ei jää, äiti ei asiaan puutu. Jos tyttö on voittamassa puuhunkiipeämiskilpaa, äiti tarraa nilkasta kiinni: pitää antaa veljen voittaa.
Tytöt
ovat susia myös toisilleen. Khadijaa ei ole vielä ympärileikattu, ja toiset tytöt kiusaavat häntä likaiseksi. Kiusaaminen
menee niin pitkälle, että Khadija vaatii äitiä hankkimaan ympärileikkaaja heti
ja vaatii myös, että leikkaus tehdään rankimman mukaan, kun äiti sanoo, että
vähempi riittää. Ympärileikkauksenkin Khadija tuntee sittemmin nahoissaan, kun
hänet naitetaan.
Esikoiskirjailija Nura
Farah muutti 13-vuotiaana Suomeen Somaliasta. Hän on kirjoittanut romaaninsa suomeksi. Aavikon tyttäret kuvaa paimentolaisten elämää
Somaliassa 1950-60-luvulla. Klaanijako on tiukka ja kosto elää. Sukupolvesta
toiseen muistetaan, että sen klaanin se-ja-se teki meidän klaanin sille-ja-sille
niin. Joku yrittää joskus puhua rauhasta, mutta ei. Jos ei kosta, ei ole mies.
Kaikki säännöt perustellaan Allahin tahdolla, naisten ympärileikkauskin, vaikka
Koraani ei sitä vaadi. Koraani ei vaadi myöskään naista pukeutumaan mustaan umpikaapuun,
jossa on vain rako silmille. Khadijan ei onnekseen tarvitse peittää kuin
hiuksensa, mutta kun hän kysyy, miksi naapurin neljä vaimoa joutuvat
kulkemaan mustissa kaavuissa hehkuvassa auringossa, vaimojen mies vastaa sen
olevan Allahin tahto. Allah haluaa naisen olevan nöyrän ja kärsivän
valittamatta.
Sama
mies purskahtaa röhisevään nauruun, kun Khadijan mies pohtii vaimojen mustasukkaisuutta, hän kun olisi ottamassa kolmannen vaimon. ”Ei nainen
kuole mustasukkaisuuteen!”
Allah
ei myöskään halua, että tytöt käyvät koulua. Khadijan tytär Shamsu palaa
halusta oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan kuten veljensä, mutta isä
kieltää ehdottomasti kouluun menon, ja Khadija on samaa mieltä. Ei tyttö tee
mitään sellaisilla taidoilla, hänen tehtävänsä on palvella miestä, hoitaa
huushollia ja synnyttää lapsia.
”Jotkut
luulevat, että on tärkeä edistyä koulussa, mutta kunnia on tärkeämpi. Jos
menetät kunniasi, olet mitätön kuin eläin, jonka oma lauma on hylännyt. Tahraat
isäsi, veljesi ja klaanisi ikuisesti.” Tämä ajatus on taustalla myös kunniamurhiksi
kutsutuissa murhissa, joissa joku suvun miehistä tappaa muslimiperheen itsenäistymään
pyrkivän tyttären.
Aavikon tyttäret vie lukijan paimentolaisten joukkoon, yhdeksi heistä. Hän kuuntelee keskusteluja, kuulee perustelut kielloille ja käskyille ja näkee mitä tapahtuu. Länsimainen nainen kysyy, mikseivät naiset kokoa voimiaan, ryhdy yhteistyöhön ja ala vaatia tasaveroisia ihmisen oikeuksia? Hyvä kysymys, mutta kaipa se on niin, että jos on pienestä asti kasvatettu uskomaan, että on huonompi kuin miehet, ei ole voimaa nousta omille jaloilleen. Etenkin jos on vielä opetettu, että kapinoimalla yhteisön sääntöjä vastaan, nousee vastustamaan itse Allahia.
Aavikon tyttäret vie lukijan paimentolaisten joukkoon, yhdeksi heistä. Hän kuuntelee keskusteluja, kuulee perustelut kielloille ja käskyille ja näkee mitä tapahtuu. Länsimainen nainen kysyy, mikseivät naiset kokoa voimiaan, ryhdy yhteistyöhön ja ala vaatia tasaveroisia ihmisen oikeuksia? Hyvä kysymys, mutta kaipa se on niin, että jos on pienestä asti kasvatettu uskomaan, että on huonompi kuin miehet, ei ole voimaa nousta omille jaloilleen. Etenkin jos on vielä opetettu, että kapinoimalla yhteisön sääntöjä vastaan, nousee vastustamaan itse Allahia.
Kirja
loppuu 1960-luvulle tultaessa. Olisi kiinnostava tietää, kuinka paljon somaliyhteisöjen
asenteet ovat muuttuneet niistä ajoista? Nura Farah voisi kirjoittaa kirjalleen jatkoa.
Kun
maahanmuuttajia virtaa Suomeen tuhansittain, toivoisi, että
myös maahanmuuttajanaisilta aletaan vaatia pakollista suomen kielen kurssia ja
lukutaidottomat opetetaan lukemaan. Kieli- ja lukutaidottomat naiset ovat Suomessa täysin umpiossa. Kurssilla tulee naisille kertoa myös, mitkä Suomessa ovat naisen oikeudet ja mistä saa apua, jos tulee kaltoin kohdelluksi.
Huh! Karmeaa ajatella, että jossain muodossa tuollainen ajattelu on vielä aivan voimissaan tässä maailmassa ja kuvastaa kenties monen Suomeenkin saapuvan ihmisen asenteita.
VastaaPoista