Aloitin Pauliina
Rauhalan uutuuskirjan suurin odotuksin, sillä Rauhalan esikoisteos Taivaslaulu
on yksi parhaista lukemistani kirjoista.
Sadan sivun
paikkeilla on pakko myöntää: ei oikein ota matkaansa.
Sanoja on paljon, tulvaksi asti, ja runollisia kuvia, eikä tarinaa tahdo löytyä kaiken keskeltä. Jossain vaiheessa väsyn kahlaamaan lauseita ja annan
katseen vain lipua riviltä toiselle.
Hyvin runollisen kielen kanssa tulee pitemmän päälle olo kuin söisi irtokarkkeja isosta pussista karkki karkin perään. Vaikka karkit ovat herkullisia, alkaa kaivata ruisleipää, etenkin kun on ostanut romaanin eikä runokirjaa ja etenkin kun sinällään kauniista kappaleista ei aina tiedä, mihin tai kehen ne liittyvät:
Puolenvälin
jälkeen ajattelen, että nämä ihmiset eivät herää minulle eloon. Niitä
katsoo ulkopuolelta, kuin ikkunan takaa, sen sijaan että istuisin heidän keittiössään. Taas vertaan Taivaslauluun, jonka ihmisten elämää elin täysillä
heidän kanssaan.
Mietin
miksi? Yksi syy on se, että ihmisten tarinat hukkuvat kaikkeen muuhun. Yhden luvun ajan joku miettii puutarhanhoitoa, yksi luku on kalastamisesta, on luku
pikkulintujen ruokkimisesta, on veneen tervaamista, lampaita
ja mäntyjä. Niillä on varmaan jokin symbolinen merkitys, mutta symboliikka ei
aukea minulle, ne jäävät arkiseksi puuhaamiseksi, joka ei vie kertomusta
eteenpäin.
Ja sitten on
vielä eri kirjasimella erotettuja Matkakertomus-lukuja siellä täällä pitkin kirjaa.
Niissä kirjan fiktiivinen kirjoittaja (=mies eli ei Pauliina Rauhala) kertoo, että
hän kirjoittaa tätä kirjaa. Idea voisi toimia, mutta Matkakertomus-lukuihin on
ympätty mukaan reissu Afrikkaan, jossa seurataan pikkutytön ympärileikkausta,
toinen reissu Amerikkaan amissien luo, kolmas reissu Kööpenhaminaan
Kierkegaardin haudalle, neljäs Ouluun äärioikeistolaisten porukoihin ja viides
sinfoniakonserttiin, jossa kirjailija muistelee säveltäjän elämää. Hyviä esseitä
itsessään, mutta tässä ne ovat irrallisia ja hajottavat kokonaisuutta.
Matkakertomuksen
viimeisessä luvussa selviää, miten Synninkantajat liittyy Rauhalan edelliseen,
Taivaslauluun. Olisi kannattanut aloittaa Matkakertomus sillä, olisi tullut
paremmin jännitettä, ja jättää turhat reissut pois.
Mistä Synninkantajat
sitten kertoo?
Koulupoika
Aaronista, joka on sisällä Rauhanyhdistyksen kuplassa. Hän toistaa aikuisten
lauseita, riemuitsee, että kuuluu Jumalan valittuihin, ja ahdistuu, kun
opettajan punainen mekko herättää hänessä tuntemuksia. Paavo Ruotsalainen sai nuorena
miehenä neuvon, että häneltä puuttuu ”Kristuksen sisäinen tuntemus”, ja Aaron
tarvitsisi saman neuvon. Mutta sitä hän ei kuplansa sisällä saa, siellä on
tärkeää osata oikeat sanat ja oikeat eleet. Aaron ei tunne sitä Kristusta, joka
käskee rakastaa lähimmäisiä, joka on lempeä, joka hyväksyy.
Aaronin
mummista Aliisasta, joka ajattelee itse. Aliisa ei luovu Jumalasta, mutta hän
erottaa toisistaan Jumalan ja Rauhanyhdistyksen vanhemmistoveljien armottoman
oikeassa olemisen.
Aliisan
tyttärestä Auroorasta, joka luopuu rakastetustaan, koska mies ei kuulu
meikäläisiin, on mikä lie kirkkouskovainen.
Seurakunnan
vanhemmistoveljestä Taistosta, joka kokee olevansa velvoitettu täyttämään
Jumalan vaatimukset, vaikka se väsyttää. Jumala vaatii
häntä vahtimaan muiden ihmisten vaellusta. Jos vaellus ei ole Rauhanyhdistyksen
sääntöjen mukaista, Taiston velvollisuus on nuhdella, ensin kahden kesken ja,
jos se ei auta, julkisesti seurakunnan hoitokokouksessa. Jos nuhtelua seuraa
anteeksipyyntö, hyvä. Jos ei, uppiniskainen irtisanotaan seurakunnasta, eivätkä
muut seurakuntalaiset saa olla hänen kanssaan enää tekemisissä.
Seurakunnan
hoitokokoukset ovat lopulta kirjan pääjuoni. Niiden osuus jää harmittavan
vähälle ja niihin osallistuvien ihmisten ajatukset ja reaktiot ohitetaan kokonaan
lukuun ottamatta kirjan muutamaa päähenkilöä. Harmi, siitä olisi saanut vahvan
romaanin, Taivaslaulun veroisen.
Taivaslaulukin
oli kaunista kieltä ja runollisia kuvia, mutta siinä oli myös vahva juoni,
jonka kaikki osat veivät tarinaa eteenpäin. Tuloksena oli koskettava, kaunis,
inhimillinen kertomus. Taivaslaulu kannattaa ehdottomasti lukea, jos ei ole
vielä lukenut.
Synninkantajien
henkilöistä vahvin on Aliisa, vanha viisas nainen. Hän on Raamattunsa lukenut,
ja hän näkee, että Rauhanyhdistyksen säännöt ovat vain ihmisten sääntöjä, ei
Jumalan elämänohjeita. Aliisa palastelee seurakunnan säännöt
raamatunkohdilla, mutta Taisto ei pysähdy kuuntelemaan ja
ajattelemaan, mitä Aliisa sanoo, vaan suuttuu: "Ei kannata leikkiä viisasta ja
oppinutta!"
Samaan
aikaan Taisto kysyy, miksi hänen neljästä pojastaan vain yksi on jäänyt hänen
vierelleen. Miten hänestä on tullut sellainen, että lapsenlapsetkin alkavat
aikuistuessaan karttaa hänen katsettaan? Hyvä
kysymys.
SAMAA AIHEPIIRIÄ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti