”Kunnon dekkari”, ajattelin,
kun pistin Luolamiehen kannet kiinni.
Kirjassa on kiinnostava juoni,
joka etenee sutjakkaasti sitä mukaa, kun tutkijat löytävät uusia
johtolankoja ja oivaltavat yhdistää jo olemassa olevia uudelleen. Rikostutkija
William Wistingillä ei ole tolkuttomia henkilökohtaisia ongelmia. Hän ei ole alkoholisti, eikä pelaa
kaksoispeliä lain yli (kuten uutuusdekkaristi Jenny Rognebyn Leona,
tympeä tyyppi). Hän ei laiminlyö lapsiaan tai vaimoaan – no, vaimo on kuollut
ja lapset ovat jo aikuisia, mutta välit lapsiin ovat ookoo.
Kirjan fokus on rikoksessa ja
ratkaisussa, vaikka Wistingin yksityiselämäkin on mukana, vähitellen myös
juonenkäänteissä. Mikä mainiota, tässä kirjassa ei myöskään mässäillä
silmittömillä kidutuksilla, mikä on nykyisin trendinä etenkin ruotsalaisissa ja
tanskalaisissa dekkareissa. Murha on tehty yksinkertaisesti iskulla päähän, uhria
ei ole nyljetty tai poltettu tai muulla tavoin rääkätty kuoliaaksi. Mutta kuka
on uhri ja kuka on tekijä?
Joulukuusta hakemassa olevat
isä ja pikkupoika löytävät metsäaukiolta kesävaatteissa olevan kuolleen miehen.
Taskussaan miehellä on kutsu elokuussa olleeseen tapahtumaan. Mitään muuta taskuista
ei löydy, eikä sormista saa enää sormenjälkiä. Kuka hän on?
Samaan aikaan William
Wistingin tytär Line tulee käymään lapsuudenkodissaan. Line on toimittaja, ja
hän tekee juttua muutaman talon päässä asuneesta naapurista, joka on istunut nojatuolissaan kuolleena neljä kuukautta, ennen kuin hänet löydettiin. Löytäjä oli sähkömies, joka soitti ovikelloa ja näki
vainajan kurkatessaan lopulta ikkunasta.
Linen juttuaiheena on
kaupunkien yksinäisyys. Joku voi olla niin unohdettu, että kukaan muu ei kaipaa
häntä kuin sähköyhtiö ja yhtiökin sen vuoksi, että sähkölasku on maksamatta. Edesmenneen elämää tutkiessaan Line havaitsee, että kaikki ei näytä olevan ihan
kohdallaan. Mikä mies hän lopulta oli?
Norjalaisen Jorn Lier Horstin
(Jornissa pitäisi olla o:n päällä poikkiviiva) Luolamies pysyy hyvin koossa,
lukijalle paljastetaan uusia käänteitä sopivassa tahdissa ja loppu on
yllätys. Horst on entinen rikostutkija,
joka on saanut dekkareillaan useita palkintoja, muun muassa Pohjoismaiden
parhaalle dekkarille myönnettävän Lasiavaimen. William Wisting on hänen
vakiopäähenkilönsä.
Jostain syystä en ole aiemmin
huomannut tätä kirjailijaa. Luolamiehen luettuani pistin Helmetiin varauksen Horstin
kahdesta muusta suomennetusta dekkarista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti