torstai 25. tammikuuta 2018

Cristina Sandu: Valas nimeltä Goljat


Olin nähnyt kirjan muutamaan kertaan, mutta kummallinen nimi ja ruma kansi eivät houkuttaneet tarttumaan siihen. Sitten luin lehdestä Cristina Sandun haastattelun, jossa hän kertoi kirjan taustoista, ja kiinnostukseni heräsi.

Kirjan alku ei ota mukaansa. Minä-kertoja toteaa Suden kuolleen ja puhuu sen jälkeen Albertista ja Benistä. Sitten tulee lyhyt luku valaasta, ja taas palataan Suteen. Pariin kertaan pistän kirjan pois luettuani vähän matkaa. Kolmannella kerralla tarina alkaa pikkuhiljaa vetää.

Susi osoittautuu olevan Alba-nimisen kertojan isoisä, ja hän on siis kuollut. Alban isä on romanialainen, äiti suomalainen, ja nyt on matkattava isoisän hautajaisiin Romaniaan. Maa ja kieli ovat Alballe tuttuja, sillä hän vietti lapsuuden kesänsä Romanian isovanhempien luona. Muutoin perhe asui Helsingissä. Asetelma on sama kuin Cristina Sandulla, joka myös on romanialaisen isän ja suomalaisen äidin Helsingissä varttunut tytär.

Hautajaismatkalla kolmekymppisen Alban mieleen nousee muistikuvia lapsuuden kesistä ja niitäkin aiemmista tapahtumista, joista hän lapsen korvin on kuullut aikuisten puhuvan. Sekin selviää, miksi isoisän ruumiinvalvojaisissa ei pistäydy kuin muutama kyläläinen, vaikka yleensä surutalo on kolmen päivän ajan täynnä osaaottavia naapureita.

Kirjan kommunistiaikaan ulottuvat takaumat ja kahden kulttuurin rinnastukset ovat kiinnostavia. Ehkä parasta kirjassa on kuitenkin Cristina Sandun kieli. Hän kirjoittaa kaunista, osin lähes runollista kieltä ja kuvaa sanoillaan hyvin henkilöiden ajatuksia ja tunteita: ”Isä teki paljon töitä päästäkseen johonkin, mutta tavoitettuaan määränpäänsä, hän ei ollut vieläkään perillä”.

Romanialaisen kylän köyhyydestä Sandu kirjoittaa lempeästi, viemärinhajuista, seiniä täplittävästä homeesta, rasvaisen höyryn kuorruttamista keittiöistä, rikkinäisistä hampaista ja koleista huoneista.

Kylän roskakuski pysähtyy tyhjäämään jätetynnyrin vain, jos odottaa portilla raha kädessään. Varastamisesta tuli kommunistiaikana niin arkea, että kolhoosin liian rehellinen vartija sai potkut, koska varkaudet ja lahjukset kävivät mahdottomiksi. Papille pitää maksaa hautaan siunaamisesta, ja hotellin respa katsoo vierasta läpi sormien, kun hänelle sujauttaa setelin. Jokainen hankkii elantoaan niillä keinoin, mikä niissä oloissa onnistuu.

Alussa mainittu Albert osoittautuu Alban ollako-vai-eikö-olla-poikaystäväksi. Albertilla on opiskelupaikka Helsingissä, mutta hän on lähtenyt takaisin Romaniaan, koska tuntee syyllisyyttä siitä, että on jättänyt maansa.

Mutta se mukana kuljetettu valas on turha, päälle liimattu. Jos siinä on jokin symbolijuttu, en saanut siitä koppia. 


LISÄÄ ELÄMÄÄ MUUALLA EUROOPASSA 



 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti