Kun aikanaan 16-vuotiaana tartuin Sinuheen,
äitini sanoi, että sinnittele 100 sivua, sitten se alkaa vetää. Niin siinä
kävi.
Alice Zeniterin Unohtamisen taito on
samanlainen kirja, vaikka ihan sataa sivua ei tarvinnut kahlata, kun kirja
otti mukaansa.
Kolmeakymppiä lähestyvä Naima on kuin kuka
tahansa pariisitar paitsi että ei ole. Hän on harkin pojantytär. Mikä harki
tarkemmin on, sitä hän ei tiedä, koska sen enempää isä kuin isoisäkään ei ole
koskaan suostunut puhumaan vaiheistaan Algeriassa, eikä kertomaan, miksi he
päätyivät siirtolaisiksi Ranskaan.
Sitten asia kiertyy Naiman eteen toista
kautta. Harkeiksi kutsutaan niitä algerialaisia, jotka olivat Ranskan armeijan
palveluksessa siirtomaavallan loppuvaiheissa. Kun Algeria itsenäistyi
ranskalaisten ja algerialaisten välisen sotimisen jälkeen vuonna 1962, harkit
olivat algerialaisten näkökulmasta pettureita ja saivat sen mukaisen kohtelun.
Osa heistä pääsi siirtomaasta pois lähteviä ranskalaisia kuljettaviin laivoihin,
mutta suurimman osan heistä Ranska jätti kylmäverisesti Algerian uusien
vallanpitäjien käsiin.
”Kun me olimme Ranskan siirtomaa,
ranskalaiset korostivat aina, että me olemme samanlaisia Ranskan kansalaisia
kuin muutkin. Mutta kun ranskalaiset lähtivät Algeriasta, kukaan ei yhtäkkiä
muistanut, että sellaista olisi puhuttu”, Naiman isoisä sanoo katkerasti
päädyttyään perheineen piikkilankaleirille Etelä-Ranskaan.
Unohtamisen taito kertoo Naimasta, hänen
isästään Hamidista ja isoisästään Alista ja heidän perheistään.
Hamid tekee tietoisen päätöksen luopua suvun
perinteistä. Hän avioituu ranskalaisen Clarissen kanssa ja on tyytyväinen, että
saa neljä tytärtä eikä yhtään poikaa. Häntä pelottaa, että hän alkaisi
laittaa poikansa niskaan samanlaisia paineita kuin mitä hänen omaan niskaansa
esikoispoikana on laitettu. Hamid ei opeta tyttärilleen edes omaa äidinkieltään.
Mutta Naimalla on silti tummat
värit ja arabinimi – paitsi että he eivät ole arabeja vaan kabyylejä eli berbereitä, kuten isoisä
korostaa. Kantaranskalaisille se on kuitenkin ihan sama, algerialainen siirtolainen
joka tapauksessa.
Yhtä lailla Naimaa pyrkii määrittämään isän suku. Isällä on yhdeksän sisarusta, ja etenkin Mohamed-setä pauhaa, että
Naima on unohtanut, mistä hän tulee. Hänen mielestään Naiman pitäisi ikävöidä
kotimaataan Algeriaa, vaikka Ranskassa syntynyt Mohamed ei itsekään ole koskaan käynyt
siellä.
Kuka Naima siis on? Hän on syntynyt
Ranskassa, käynyt koulut ja yliopiston, eikä hän osaa arabiaa kuin muutaman
fraasin. Äidin suku on tuttu laajalti, mutta kun Naima yrittää kysyä
isänpuolen juuristaan, isä vaikenee tylysti. Mikä siellä mättää?
Unohtamisen taito on monisakarainen tarina.
Algerian historia alkoi kiinnostaa niin paljon, että välillä piti googlettaa
taustoja. Yhtä asiaa jäin lopuksi ihmettelemään: Miksi isoisä Ali ja hänen
vaimonsa eivät opettele lukemaan ja kirjoittamaan edes jotain kieltä? He ovat
asuneet vuosikymmeniä Ranskassa, ja ovat edelleen sen varassa, että joku
lapsista tai lapsenlapsista lukee ja kirjoittaa heidän puolestaan. Luulisi sen
jo rassaavan niin paljon, että opettelisi itse.
SAMANTAPAISIA
Intialainen Subhash lähtee opiskelemaan Yhdysvaltoihin
ja jää sinne. Hän perustaa perheen, ja jokainen perheenjäsen joutuu miettimään,
kuka minä olen.
Ghanasta
opiskelemaan tullut huippulahjakas Kweku ja Nigeriasta sotaa paennut Fola,
kaksi rakastunutta uudessa maassa, joka on täynnä mahdollisuuksia. He
perustavat perheen, saavat rakkauslapsia. Miten siinä näin kävi?
Kolmekymppinen
Neda on syntynyt vankilassa Teheranissa. Hänen molemmat vanhempansa
olivat poliittisia vankeja. Kun Neda on 12-vuotias, vanhemmat vapautetaan, ja
perhe muuttaa Yhdysvaltoihin. Onko lapsi vastuussa niistä valinnoista, joita
hänen vanhempansa tekivät?
Alban isä on romanialainen, äiti suomalainen. Romanian maa ja kieli ovat
Alballe tuttuja, sillä hän vietti lapsuuden kesänsä Romanian isovanhempien
luona, muutoin hän asuu Helsingissä. Kahden maan kulttuurin välissä Alba näkee
monia asioita toisin kuin muut.
Amerikassa asuva intialainen nuorimies hakee
kotimaastaan vaimon. Avioliitto on vanhempien sopima, aviopari puhuu ensi
kerran keskenään vasta avioiduttuaan. Perheeseen syntyy poika, joka
varttuessaan joutuu tasapainoilemaan kahden kulttuurin välissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti