Jos maalaus on hyvä, onko väliä, kuka sen on tehnyt? Vai onko taideyleisön petkuttamista, jos tekijä
onkin joku muu kuin se, jonka nimissä maalausta myydään?
Jessie Burton nostaa tuon
kysymyksen esiin romaanissaan Muusa muiden kysymysten ohessa. Kirja on vetävä lukuromaani: koukuttava
juoni, ihmissuhteita ja kiinnostavaa historiaa. Mistä on kyse, se selviää vasta
viimeisessä luvussa.
Juonen keskiössä on
herkullisin värein maalattu, katseet vangitseva maalaus, jonka nuori mies haluaa
myydä. Hän on perinyt taulun vast’ikään kuolleelta äidiltään, joka piti sitä
aina makuuhuoneessaan. Kuka taulun on maalannut ja missä, ja miksi se oli
äidille niin tärkeä?
Burton kuljettaa lukijat takaumissa
sisällissodan runtelemaan Espanjaan vuonna 1936. Samaan aikaan valtakunnankansleri
Adolf Hitler saa yhä enemmän valtaa Saksassa ja wieniläinen juutalaissyntyinen
taidekauppias Harold Schloss muuttaa perheineen Espanjaan. Hän jatkaa
taidekaupan tekoa sieltä käsin.
Kolmekymmentä vuotta
myöhemmin lontoolaisen taidegallerian konekirjoittaja Odelle Bastien ryhtyy
selvittämään myytäväksi tarjotun taulun taustaa.
Jos etsit sutjakkaa
lomalukemista, joka irrottaa ajatukset töistä tai arjen muista kiemuroista,
tätä kannattaa kokeilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti