Kirsti
Ijäs teki työuran perheterapeuttina ja työyhteisökouluttajana. Hän on luennoinut muun muassa suvun vaiettujen salaisuuksien
vaikutuksista seuraaviin sukupolviin ja kirjoitti aiheesta hyvän kirjan Sukupuu.
Uusimmassa
kirjassaan Kirsti Ijäs puhuu vanhuudesta. Hänellä on asiantuntijan näkökulma: ”Olen vanha
ihminen”, hän aloittaa kirjansa. Vanhojen ihmisten asioista puhuvat valtaosin keski-ikäiset,
jotka pitävät itseään vanhuuden asiantuntijana. Harva kysyy näkemystä oikeilta
asiantuntijoilta eli vanhoilta ihmisiltä itseltään.
”He
eivät tiedä vielä, millaista on olla vanha, mutta me tiedämme”, Ijäs
sanoo.
Ijäksen
kirja on kattava paketti vanhuuden eri alueista. ”Toivon, että kirjani rohkaisee lukijaa ottamaan oman
vanhenevan elämänsä ikiomakseen”, hän kirjoittaa.
Vanhuus
on elämänkaaren viimeinen vaihe ennen kuolemaa. Kun hyvin käy, elämänkokemukset
ovat iän karttuessa muuttuneet elämänviisaudeksi. Viisastumiseen voi vaikuttaa
itse. Paljon on kiinni asenteesta: katsooko ihminen sitä, mikä elämässä on
ollut ja on hyvin, vai jääkö katse jumiin asioihin, jotka eivät menneet, kuten
olisi toivonut. Katkera vanha ihminen tihkuu etikkaa, kun taas viisaan
vanhuksen on toinen kirjailija, Eino Leino, aikanaan muotoillut näin:
”Niin
eli ikänsä kaiken
pannen
päivät päälletyksin
niin tulevat kuin menevät,
niin paremmat kuin pahemmat;
päällimmäiseksi paremmat.”
niin tulevat kuin menevät,
niin paremmat kuin pahemmat;
päällimmäiseksi paremmat.”
Kahdeksaakymppia
lähestyvä Kirsti Ijäs ei halua, että häntä sanotaan enää työvuosien
perusteella perheneuvojaksi.
”Meitä
on mieheni kanssa ihmetyttänyt se, että yllättävän usein hänet määritellään
entisenä kuulantyönnön Suomen-mestarina, vaikka siitä saavutuksesta on lähes
kuusikymmentä vuotta. Toivomme, että meillä on arvoa juuri tällaisina vanhoina
ihmisinä”, Ijäs kirjoittaa.
Jos
elämänkokemuksesta karttunut viisaus ja tyyneys ovat vanhuuden rentoja puolia,
kropan kiukuttelu ja voimien väheneminen ovat niitä puolia, joista kukaan ei
tykkää, mutta jotka on hyväksyttävä elämään kuuluvina.
Ijäs
näkee vanhuuden fyysisissä muutoksissa paljon samaa kuin mitä muistaa murrosiästään.
Kehon muutokset pelottavat, mieli ailahtelee, eikä ihminen aina tunne itseään. On
rakennettava uusi identiteetti, nyt vuorostaan vanhuksen identiteetti.
Yhteiskuntamme
väheksyy nykyisin vanhuutta ja syyllistää vanhuksia. Vanhuksista puhutaan vain
menoeränä, joka rasittaa työssä käyviä.
”Mikään
sukupolvi ei luo uutta tyhjästä. Perustana on isien ja äitien työ, jonka
pohjalta mennään eteenpäin”, Ijäs korostaa.
Nykyiset
kahdeksankymppiset loivat perustan suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle, ja
suuret ikäluokat jatkoivat työtä. He kaikki ovat veronsa maksaneet ja työnsä
tehneet ja maksavat yhä veroa eläkkeistään. Heidän tulee saada hyvällä omallatunnolla siirtyä lepäämään, kun
seuraavat sukupolvet astuvat remmiin. Ijäs ei sano tätä, mutta vanhusten nykyinen määrä on myös ohimenevä
ongelma. Se ratkeaa muutamassa vuosikymmenessä, sillä syntyvyys alkoi 50-luvulta
lähtien laskea, ja tulevia eläkeläisiä on yhä vähemmän.
Valoa
vanhuuteen on paitsi tsemppikirja vanhuksille myös hyvä käsikirja heidän
omaisilleen. Nasevan vanhenemisanalyysin lisäksi Kirsti Ijäs käy läpi vanhuuteen
liittyviä eri osa-alueita kuntoilun tärkeydestä testamenttiin, hoitotahtoon ja
omien hautajaisten suunnitteluun.
Hän
korostaa, että on tärkeä muuttaa ajoissa asuntoon, jossa pärjää sittenkin, kun
kroppa tekee tenää. Ijäs muutti itse miehensä kanssa joku vuosi sitten isosta
omakotitalosta kerrostaloon ja miettii nyt, kuinka kauan he vielä mökkeilevät
ja mitä mökille sitten tehdään.
On
hyvä käydä ajoissa läpi myös kaikki kaappinsa ja kellarinsa, ettei se jää
jälkipolvien tehtäväksi. Sama koskee muistojen komeroita ja kellareita.
Viimeistään nyt on hyvä itkeä pois itkemättömät itkut, sopia jos on mitä
riitoja, ja antaa anteeksi, kun siihen on vielä voimia.
Myös
itselleen on osattava antaa anteeksi:
”Omaa
mieltäni painavat erityisesti elämäni laiminlyönnit. Olen sivuuttanut
tilanteita, joissa olisi pitänyt toimia toisin", Ijäs kirjoittaa. Erityisen pahalta hänestä tuntuu, että hän ohitti monesti lastensa kutsun tulla leikkimään tai pelaamaan tai vain olemaan
heidän kanssaan. "Työkeskeisyys oli rasitteeni."
Kirjan
lopussa Kirsti Ijäs vaatii oikeutta saada laulaa virsiä sittenkin, kun ei enää
pääse omin voimin kirkkoon. Kun ihmisen elämän kantava voima on ollut luottamus
Taivaan Isään, ei ole nykynuorten asia ryhtyä tietämään asioita muka paremmin.
En ole lukenut kirjaa, mutta kiinnostus heräsi, koska työskentelen iäkkäiden ihmisten hoitokodissa. Tästä voisi olla hyötyä lähinnä omaisille, jotta luopumisen tuska olisi helpompaa. Luen kirjan heti, kun sen saan. Kiitos Kirsti.
VastaaPoista