Kun
Raitis Puolakka saapuu Malminkylään apulaisnimismieheksi vaimonsa ja kolmen
poikansa kanssa, alueella asuu kolmenlaista väkeä, ruotsinkielisiä tilallisia
taloissaan, suomenkielisiä työläisiä hökkeleissään ja mustalaisia leireissään. Puolakan perhe on sivistyneistöä mutta
suomenkielistä, eivätkä pojat luonnostaan kuulu mihinkään porukkaan.
Maanomistaja Karl Karlqvistin tytär Elisabeth eli Lettu vetää heidät mukaan
ruotsinkielisiin piireihin.
Tosin sovittelemista
siinä on. Uuden nimismiehen suomenkielisille pojille asiat
pitää kertoa suoraan, ja se on Letulle ongelma. Sillä Malmilla asiat eivät ole aikoihin olleet suoria. On asioita, joita ei voi selittää, ne pitää
ohittaa. Mutta pojat eivät suostu ohituksiin, he käyvät käsiksi kysymyksillä:
mitä ja miksi.
Punaisten
ja valkoisten kahnaukset kasvavat kirjan alussa väkivallaksi. Suomalainen
nousee suomalaista vastaan, mennään kohti kansalaissotaa. Kaikki taistelevat
mielestään oikean asian puolesta, ja taistelu tarkoittaa, että hakataan ja
tapetaan. Nuoruus ja ehdottomuus kukoistavat molemmin puolin. Aseisiin
tarttuvat näkevät toisinajattelevat perkeleellisen aatteen konkretisoitumina,
joilla ei ole ihmisen oikeuksia, ei edes suurinta niistä, oikeutta elää.
Kerran
tappanut astuu kynnyksen yli. ”Ensimmäinen kerta on tällainen”, 18-vuotias
isoveli sanoo. ”Myöhemmin se helpottaa kyllä. Toinen on jo paljon helpompi.”
Missä
tahansa teossa kynnyksen yli astuminen avaa portin. Kynnys mataloituu, kerta
kerralta sen ylittää helpommin, kunnes sitä ei enää ole. Vanha kansa muotoili
sen, että kun antaa pirulle pikkusormen, se vie koko käden. Toki aina voi yrittää
palata takaisin, lopettaa sen, minkä kokee vääräksi tai vahingolliseksi. Joskus
se onnistuu, vain muistikuvat jäävät. Mutta ei aina.
Malmi 1917 on kuin elämä: aina asiat eivät mene, kuten haluaa. Jos kirja jatkuisi, kuten elämä jatkuu, päähenkilöiden pitäisi ottaa käteen jääneet kortit ja katsoa, miten mennä eteenpäin näiden kanssa.
Kun aika kuluu, saattaa käydä niin, että huomaa potkun olleenkin onnenpotku. Olipa
hyvä, etten saanut, mitä sydämeni pohjasta toivoin! Joskus
taas ei ajankaan kanssa tule tietämään, olisinko onnellisempi, jos olisin saanut, mitä
halusin.
Kirjassa Oiva sai, mitä halusi. Mutta tuliko hänestä onnellinen - epäilen. Niinkin voi käydä, että saa mitä sydän halajaa, ja jälkeenpäin ajattelee, miten saatoin olla niin sokea ja tyhmä.
Mutta siitäkin on mentävä sitten vain eteenpäin. Koska pahinta on
jäädä kiinni menneisyyteen, haikailemaan, että olisinpa sitä tai olisinpa tätä.
Silloin jää olemassa oleva elämä elämättä. On päästettävä irti ja katsottava
eteenpäin, tuntui miltä tuntui.
Jenni Linturi muotoilee sen vuoropuheluksi näin: ”Muistatko kun isä sanoi, ettei pelko lopu muuten kuin menemällä sitä kohti. ” ”Mitä, jos se ei onnistu?” ”Sitten mutustelet totuutta.”
Jenni Linturi muotoilee sen vuoropuheluksi näin: ”Muistatko kun isä sanoi, ettei pelko lopu muuten kuin menemällä sitä kohti. ” ”Mitä, jos se ei onnistu?” ”Sitten mutustelet totuutta.”
Samaan
aikaan,
kun Malminkylällä tapellaan ja tapetaan, Letun isosisko Ingeborg raivaa
tietä näyttämölle Eteläespa 10:een valmistuneessa Apolloteatterissa.
Isälle hän
uskottelee olevansa konekirjoituskoulussa, kortteerin antavan tädin hän
vaientaa lahjuksilla. Kaksi maailmaa rinnatusten, toisaalla juhlitaan
kuin
viimeistä päivää ja toisaalla eletään viimeistä päivää.
”Jos
nuorena ei ole suuri, milloin sitten”, Ingeborg kuittaa, kun Lettu kauhistelee
Apollon ravintolassa ruusuja myyvää maalattua siskoaan. Ruusunmyyjänä hän saa
luotua suhteita, joiden kautta aukeaa tie näyttämölle. Kun Ingeborgin eteen
näyttää tulevan este, hän uhraa jopa toisen onnen voidakseen kiertää esteen. Mutta
taas elämä yllättää: aina ei halua sitä, mitä saa.
Jenni
Linturi kirjoittaa tiivistä, kaunista kieltä, jota lukee ilokseen. Kielikuvat
ovat uusia ja osuvia: ”Aika matoi kuin kosteat puut uunissa”. Itse jäin
kirjasta kaipaamaan kuitenkin sitä onnellista loppua, sillä sekin olisi ollut
mahdollinen. Onnellinen loppu vahvistaa toivoa, että eämässä voi käydä myös hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti