keskiviikko 1. maaliskuuta 2023

Hanna Arvela: Ihmeperhe


Kehitysvammainen tyttö käy neljättä luokkaa. Hän on viimein oppinut tavaamaan. Tyttö on jonottanut ensimmäisestä luokasta kehitysvammaisten kouluun, mutta paikkoja ei ole ollut vapaana. Niin hänet dumpattiin erityisluokalle ja, kuinka ollakaan, unohdettiin. Luokassa muut ovat poikia, joilla on käytöshäiriöitä ja vaikeuksia tunteiden hallinnassa. 

 

”Entä jos se tappaa meidät”, tyttö kysyy itkien opettajalta, kun yksi luokkakavereista on saanut raivarin ja heittelee saksilla luokkatovereita, jotka väistelevät pulpettien alle.

Luokalla on jälleen uusi opettaja, nelikymppinen mies, joka otti vastaan vuoden viransijaisuuden. Sitä ei tiedä, pysyykö hän kuukauttakaan, aiemmista opettajista joku on lähtenyt jopa parin päivän jälkeen. Luokan ainoa pysyvä aikuinen on ollut Marge, opintoavustaja, joka tekee osaltaan opettajan töitä vaikka ei saa opettajan palkkaa.

Käsiini on osunut viime aikoina useampi kirja, joka kertoo koulun arjesta, uusimpana Hanna Arvelan Ihmeperhe. Tarkistin ja kyllä, kaikki ovat opettajina työskennelleiden kirjoittamia. Hurjaa on meno ja monenlaisiin joutuvat opettajat nykykoulussa vääntäytymään. 

 

Sanomalehdessä kasvatustieteen professori selitti joku viikko sitten, että avoimet oppimistilat, inkluusiot, digitalisoituminen sun muut ovat erinomaisia asioita kouluuudistuksessa, ne on vain ymmärretty väärin. Koulun pitää osata soveltaa niitä oikein.

 

No, tälle luokalle ei anneta enää digilaitteita, kun ne hajosivat sen tien. Eikä heille riitä paperisia kirjojakaan. Ne oli kyllä tilattu, mutta naapuriluokkien opettajat kävivät hakemassa ne luokan kaapista omille oppilailleen, joille koulu oli tilannut kirjoja liian vähän. Kun ei silloin vielä ollut uutta opea, kukaan ei pitänyt erityisluokan puolta, ja nyt rehtori kohottele olkiaan, että ei voi mitään kun rahat loppuivat. Onko ajatuksena, ettei näiden oppilaiden tarvitse edes yrittää oppia mitään, kunhan saadaan ne tiedostoissa koulun läpi?

Jäin miettimään kirjan luettuani, lukevatko päättäjät näitä? Ja koulu-uudistajat konsultteineen? 

 

Entä sitten opettaja, joka ottaa vain sijaisuuksia. Hän hanskaa tilanteet valtaosin hyvin, mutta joutuu omaan prosessiin syksyn kuluessa muutaman oppilaan kohti käyvien kysymysten vuoksi. Miksi hän ei halua kuin pätkätöitä? Mitä hänen taustallaan on?

 

Kirjan mittaan oppilaat erottuvat persoonina alun kaaoksesta. Jokaisella on taustansa ja omasta kulmastaan syynsä käyttäytymiseen. Kirjan lopussa jää miettimään, mitä heistä tulee isona? Jokaisella on unelmia, mutta moniko heistä lopulta saavuttaa niitä edes joiltain osin? 

 

Entä jos he saisivat sen avun, mikä heille lakipykälien mukaan kuuluu, kuinka paljon se auttaisi unelmien saavuttamisessa? Ja mistä he silloin olisivat isoina vastaavasti pois, kadulta?

  

 

KOULUSTA KERTOO TÄMÄKIN

 

Elina Annola: Kaikki lokakuun taivaat 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti