Essee
kuulostaa monen korvaan tylsältä filosofiselta sanojen pyörittelyltä.
Hannu-Pekka Björkmanin esseet ovat kyllä filosofisia, mutta samalla lujasti kiinni arjessa. Björkman on erinomaisen
hyvä kirjoittaja sen lisäksi, että hän on menestynyt näyttelijä.
Valkoista
valoa ei ole elämäkerta, vaikka Björkman ottaa mukaan välähdyksiä
omasta elämästään. Niistä syntyy sivutuotteena kertomus hänen tähänastisista vaiheistaan.
Björkmanin
esseissä on monta raitaa, vahvimpina kuvataide, kirjallisuus, elokuvat, luonto
ja teatteri. Hän letittää niitä osin hengelliseen todellisuuteen.
”Taide
kertoo ihmiskunnan henkisestä tilasta tarkemmin kuin tiede”, Björkman toteaa. Taiteen
ja viihteen hän sanoo eroavan siinä, että viihde tarjoaa pintapuolista
tunteiden kuljetusta. Siksi se sopii länsimaiselle ihmiselle, joka haastaa
itsensä mieluummin fyysisesti kuin henkisesti.
”Ja
tottahan onkin, että on helpompi voittaa ruumiinsa kuin henkensä. Sen tietää
jokainen, joka on yrittänyt murtaa ajatustensa kehiä. Hengellinen kilvoittelu
on kovin extreme-laji, mihin voi ryhtyä.”
Björkman
sanoo, että taide toimii yhdyssiteenä näkyvän ja näkymättömän maailman välillä.
Parhaimmillaan taide antaa meille tuntee, että olemme mysteerin äärellä. Viihde
katkaisee kyllä arkipäivän, mutta sen vaikutukset jäävät siihen.
Björkman
kertoo, miten kiinnostui hengellisyydestä ja kääntyi lopulta ortodoksiksi. Hän
huomasi, ettei ole aina helppoa sanoa olevansa uskovainen.
”Uskonnon
ja etenkin kirkon suhteen on keskusteluissa helpompi saada hyväksyntää
välinpitämättömyydellä ja kansanperinteeseen kuuluvalla ’ryyppää ne
papitkin’-asenteella. Edelleen, vaikka olen tunnustautunut ortodoksiksi,
huomaan välillä vähätteleväni uskoani, ettei kukaan esittäisi vaivaannuttavia
kysymyksiä tai hymyilisi pilkallisesti”, Björkman kirjoittaa.
Hän
uskoo, että ihmisen lahjat ja kyvyt ovat jumalallista alkuperää, ja siksi on
tärkeä miettiä, miten niitä käyttää. Jos haluamme, niin hyvyys, rakkaus ja
kauneus elävät taiteessa. Ne ovat kaikki myös Jumalan ominaisuuksia,
mysteereitä.
”Jos
olemassaololtamme riistetään mysteeri, sielumme alkaa näivettyä”, Björkman
sanoo.
Hannu-Pekka
Björkman puhuu paljon luonnosta.
”Hiekkatie
vie metsän läpi kohti peltoja. Juuri silloin, kun metsä loppuu, aistin valon,
joka humisten virtaa maisemassa. Alkukesän valo, kun ilma ei vielä ole
tuoksuista raskas, vaan raikas ja leppeä. Kaikki erottuu kirkkaasti. Latojen
halkeilleet laudat, metsän saareke kaukana pellolla. Ojanpientareen kukat. - - Kaiken yllä huimaavan sininen
taivas, ja pilvi kuin linna lipuu lakeuksien yllä. Olen samassa hengityksessä
kaikkeuden kanssa.”
Pohjanmaalta
kotoisin olevalle Hannu-Pekalle peltolakeudet ja pilvet niiden yllä olivat
jokapäiväinen osa lapsuutta:
”Taivaalle
tuijottelu on maaseudulla kasvaneelle tietenkin aivan normaalia. Siellä säästä
puhuminen ei ole small talkia vaan totista totta. Sään vaihtelut määrittävät
tekemisten ja tekemättä jättämisten rytmin. Omissa koulun
poissaolotodistuksissani lukee muutaman kerran syynä poissaoloon pakkanen.”
Hannu-Pekka
Björkmanin esseiden kieli on kaunista, mutta ei höttöä. Sanoissa on sisältö. Sisältöä
on sen verran painavasti, että kirjaa ei voi hotkaista yhtä kyytiä, vaan sitä
pitää lukea pätkissä ja pysähtyä välillä ajattelemaan.
En
tiedä, paraniko Valkoista valoa loppua kohden vai pääsinkö enemmän sisään sen
maisemiin, kun tuntui, että mitä pidemmälle luin, sen hitaammin luin. Ehkä
kirja kannattaakin ensin lukea läpi ja sitten lukea uudelleen, hitaasti.
Pysähdyin
esimerkiksi miettimään, mitä tarkoittavat jokapäiväisessä elämässä nämä
Björkmanin kirjan lauseet:
”Kaikella,
mitä teemme, on suunta. Me kuljemme aina jotakin kohti ja jostakin poispäin.”
”Lahjakkuus
ei vapauta ketään vastuusta. Jos ei pysty tekemään hyvää, voi yrittää olla
tekemättä pahaa.”
”Kaikki,
mitä on liikaa, turruttaa.”
Tähän kirjaan ei voi olla tarttumatta esittelyn jälkeen. Kiitos Pirjoliisa kirjavinkeistä!
VastaaPoista