Akateemisen
alennusmyynnin poistokorista lähti mukaani Kaarlo Stenvallin 600 aaneljäkokoista sivua käsittävä
järkäle Stenvallit stadissa.
Joku vuosi aiemmin Suomalaisessa kesätöissä ollut poikani osti poistohyllyltä toisen samanlaisen järkäleen. Se oli Viktor Klempererin päiväkirjat, jotka oli julkaistu nimellä Haluan todistaa.
Joku vuosi aiemmin Suomalaisessa kesätöissä ollut poikani osti poistohyllyltä toisen samanlaisen järkäleen. Se oli Viktor Klempererin päiväkirjat, jotka oli julkaistu nimellä Haluan todistaa.
Molemmat
kirjat kertovat minämuodossa samasta ajanjaksosta lähihistoriassa. Stenvallit
stadissa on Kaarlo Stenvallin omaelämänkerta 1930-40-luvun Helsingistä. Victor Klempererin
päiväkirjat kertovat Saksan Dresdenistä vuodesta 1933 vuoteen 1945.
Lainasin Klempererin pojaltani lomalukemiseksi. Aluksi luin sitä silloin tällöin muun lomassa, mutta pikkuhiljaa päiväkirjamerkinnät alkoivat vetää, ja lopulta istuin tiiviisti kirja kädessä viimeiselle sivulle asti.
Stenvallit
stadissa teki saman. Alkuun luin kirjaa muutama sivu kerrallaan, mutta vähitellen
se otti otteeseensa. Lopulta senkin kanssa oli istuttava yhtä putkea niin
pitkään, että kirja oli luettu.
Haluan todistaa
Hitlerin
noustessa valtaan vuonna 1933 Victor Klemperer oli Dresdenin yliopiston
professori. Hän kirjaa päiväkirjaansa sekä arkielämän yksityiskohtia että
mainintoja maailmantapahtumista ja Saksan politiikasta.
Arkeen
liittyvät merkinnät kertovat, miten elämä muuttuu ensin pikkuhiljaa ja sitten
yhä nopeammin. Klemperer menettää työpaikkansa, koska on juutalainen.
Sukulaisia ja naapureita katoaa, ensin ulkomaille, sitten heitä aletaan
pidättää. Klempereriä suojelee pitkään pidätykseltä se, että hänen vaimonsa on ei-juutalainen
saksalainen, mutta lopulta sekään ei auta.
Klempererin
päiväkirjamerkinnät todentavat sammakonkeitto-esimerkin: kun elämä muuttuu vähä
vähältä vaikeammaksi, huononnuksiin tottuu, ja vasta kun on myöhäistä, huomaa,
että olisi pitänyt uskoa sukulaisia ja lähteä ajossa heidän tavoin Amerikkaan.
Stenvallit stadissa
Stenvallit stadissa kertoo arjesta sörkkalaisessa työläisperheessä. Perheen kautta nähdään, miten elämä muuttuu laajemminkin Sörkassa, Helsingissä, Suomessa, jopa maailmassa, sillä perheen isä seuraa kiinnostuneena maailmantapahtumia. Kirjan alussa Kaarlo on 9-vuotias, ja kirja loppuu siihen, kun on hänen ikäluokkansa vuoro lähteä sotaan.
Stenvallit stadissa kertoo arjesta sörkkalaisessa työläisperheessä. Perheen kautta nähdään, miten elämä muuttuu laajemminkin Sörkassa, Helsingissä, Suomessa, jopa maailmassa, sillä perheen isä seuraa kiinnostuneena maailmantapahtumia. Kirjan alussa Kaarlo on 9-vuotias, ja kirja loppuu siihen, kun on hänen ikäluokkansa vuoro lähteä sotaan.
Kirjaan
tuo oman kiinnostavan lisän siinä käytetty kieli. Kaarlon isä Yrjö on nuorena
miehenä ollut kansalaissodan jälkeen vankina Suomenlinnassa. Hän ei ole ajatuksiltaan
kommunisti, mutta hän on työläinen ja automaattisesti punaisten puolella. Yrjö
Stenvall puhuu vanhaa stadin slangia: ”Moni fäini kundi divaa liikaa ja sitten ei enää
oo missä budjata.” Kaarlo puhuu 30-luvun slangia: ”Missä se nyt koisaa, kun patja on förattu?”
Kirja
on myös aikamatka vanhaan Helsinkiin. Kaarlon lapsuuden ja nuoruuden aikana Sörkan
puutaloja puretaan ja tilalle rakennetaan korkeita kivitaloja, niitä jotka ovat
nyt haluttuja ja hintavia. Kotinsa ikkunasta Kaarlo näkee Harjun ruumishuoneen,
ja sodan alettua hän seuraa, miten juna tuo sinne kaatuneita arkkulastin toisensa
jälkeen. Kerran kuorma kaatuu, arkut avautuvat ja niistä lentää
ruumiinkappaleita. Kuva jää Kaarlon mieleen pitkäksi aikaa.
Yrjö
Stenvallin isoisä oli Albert Stenvall, joka oli Aleksis Kiven veli. Kivi vietti
elämänsä viimeiset ajat Albert-veljen mökissä Tuusulassa. Mökki on siellä edelleen
Tuusulan Rantatien varrella, nyt nähtävyytenä. Joskus Yrjö viittaa jutuissaan
Helsingin rautatientorilla olevaan Aleksis Kiven patsaaseen: siellä
sukulaismies istuu ja katsoo maailman menoa.
Aleksis
Kiveä hoiti Tuusulan mökissä pääasiassa Albertin tytär Agnes, tuolloin murrosikäinen
neito. Agnes muutti sittemmin Helsinkiin, oli perheetön ja elätti itsensä
ompelijana. Kun Kaarlo pikkupoikana viedään hoitoon Agnes-isotädin luokse, täti
kertoo hänelle Aleksista.
Aleksis
Kivi teki kuolemaa veljensä mökin peränurkassa. Kun helsinkiläiset ylioppilaat
kävivät Tuusulassa kurkkaamassa, elääkö kirjailija vielä, Kivi hiukan hermostui
ja sanoi kurkkijoille, että kyllä minä elän. Siitä jäivät
kirjallisuudenhistoriaan kirjailijan viimeisiksi sanoiksi ”minä elän”.
KENELLE?
Stenvallit stadissa - Helsingin historiasta,
Sörkasta ja Kalliosta sekä sota-ajoista kiinnostuneelle.
Haluan todistaa - Toisesta maailmansodasta
ja erityisesti sota-ajan Saksasta kiinnostuneille.
SAMOJA AIHEALUEITA
* Olavi Paavolainen: Synkkä
yksinpuhelu, kooste Paavolaisen päiväkirjoista. Kirja alkaa Talvisotaa edeltävästä kesästä 1939 ja
jatkuen rauhantekoon asti vuonna 1945. Olavi Paavolainen työskenteli sodassa
tiedotustehtävissä, mutta oli usein eri mieltä sodanjohdon ja virallisen
sotanäkemyksen kanssa.
* Veijo Meri: Aleksis
Stenvallin elämä, romaaniksi kirjoitettu Aleksis Kiven elämänkerta.
* J. M. G. LeClézio:
Harhailevä tähti, aiheena pakeneminen ja pakolaisuus Euroopassa sodan aikana ja sen
jälkeen. Pääosassa on nuori juutalaistyttö Ester.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti