Vuosien
pohtimisen jälkeen virolainen Imbi Paju uskaltautuu kysymään äidiltä tämän
vaiheista Stalinin ajan kuulusteluissa ja vankileirillä. Äiti vangittiin
18-vuotiaana, ja hän oli vankileirillä kuusi vuotta, kunnes hänet Stalinin
kuoltua armahdettiin.
Äiti
kieltäytyy puhumasta. Hän on kautta vuosien torjunut olemuksellaan vankivuosia
koskevat kysymykset, ja kun Imbi lopulta kuitenkin kysyy, äidin kasvot
kivettyvät.
Leireiltä
hengissä selvinneet pitivät muistot sisällään. Niistä puhuttiin korkeintaan
supattaen perhepiirissä, ja silloinkin vaiettiin kauheimmista kokemuksista.
Kidutukset ja kuolema tulivat esiin vain vanhempien painajaisunina, joihin
lapset heräsivät.
Mutta Imbi
on sitkeä. Neuvostoliitto on hajonnut, ja Viro on jälleen itsenäinen. Arkistot
ovat avautuneet, ja Imbi ryhtyy tutkimaan mennyttä. Hän etsii haastateltavia,
ja löytää kun tarpeeksi etsii. Lopulta myös äiti kertoo, mitä hänelle tapahtui.
Viron historia
on kertomus valloittajasta valloittajan perään. Saksa, Tanska, Ruotsi ja Venäjä
ovat olleet kukin vuorollaan isäntiä. Saksalaiset hallitsivat maata linnanherroina
Ruotsin ja Venäjän aikanakin, virolaiset talonpojat olivat heidän maaorjiaan.
Venäjän
vallankumouksen tuoksinassa Viro julistautui itsenäiseksi vuonna 1918. Sitä ei kestänyt
montaa hetkeä, sillä maan miehitti ensin Saksan armeija ja sitten puna-armeija.
Englantilaiset tulivat avuksi, ja vuonna 1920 Viro sai uudestaan itsenäisyyden.
Saksalaiset menettivät linnanherra-asemansa, mutta valtaosa heistä jäi asumaan Baltian
maihin.
Toisen
maailmansodan aikana Viron yli kävelivät vuoroon saksalaiset, vuoroon
venäläiset. Sodan päätyttyä Virosta tuli osa Neuvostoliittoa. Kymmeniä tuhansia
virolaisia karkotettiin Siperiaan ja lukemattomia vangittiin
kansanvihollisina. Jos he eivät kuolleet kidutuksissa, heidät ammuttiin tai
vietiin vankileireille.
Viro
itsenäistyi uudelleen vuonna 1991 Neuvostoliiton hajottua.
Imbi Paju käy
Torjutut muistot -kirjassaan läpi Viron
vaiheita ensimmäisestä itsenäisyysajasta lähtien. Kun Virosta tuli
neuvostotasavalta, historia kirjoitettiin uudelleen. Paju sanoo, että kun uutta
versiota toistetaan tarpeeksi kauan, siitä tulee totuus, se historia, jota
kerrotaan eteenpäin.
Itsenäisyyden ajan
hyvinvoinnin ja vapauden muisteleminen oli sitä paitsi neuvostoaikana riskaabelia:
jos jäi kiinni, oli kansanvihollinen. Siksi virallisen historiankirjoituksen
vastapainoksi on jäljellä vain vähän muistoja ensimmäisen itsenäisyyden ajalta, jolloin
itsenäiset maanviljelijät saivat hedelmällisestä maasta runsaan sadon,
kulttuuri kukoisti ja tulevaisuus näytti valoisalta.
”Seremoniat,
perinteet ja ihmisten yksityiselämä piti tuhota, kaikki se, mikä teki Virossa
asuvista ihmisistä erilaisia ja erotti Virossa asuvat ihmiset neuvostojärjestelmästä”,
Paju toteaa.
Kirjana Torjutut
muistot on kuin simapullo, jota on ravistettu ennen korkin avaamista. Sima syöksähtää
pullosta. Aineistoa on paljon, historiaa, asiakirjojen kertomaa, ihmisten ja
sukujen tarinoita aina oman äidin kokemuksiin. Runsaus melkein uuvuttaa, mutta on
silti mielenkiintoista.
Imbi Paju
tekee myös kysymyksiä: Miten uhrin tarina voidaan kertoa niin kuin todellisuudessa
tapahtui, jos kaikki dokumentit on tehty vallanpitäjien intentioista käsin?
Hän sanoo, että Neuvostoliitossa
oikeus ei tarkoittanut sitä, että tutkitaan, mitä oikeasti on tapahtunut, vaan oikeus
tarkoitti, että syytetty tuomitaan. Neuvostologiikan mukaan syytetty on
syyllinen sen vuoksi, että häntä syytetään, ei häntä muuten syytettäisi. Siksi
oli ihan sama, että oikeudenkäynnit ja paperit olivat venäjäksi, vaikka
syytetty osasi vain viroa.
Kaiken takaa
nousee kysymys, mistä tämä pahuus tulee? Pahuus, joka työntää vangit kosteisiin
pimeisiin kellareihin rottien purtavaksi, joka usuttaa koirat repimään alastomia
ihmisiä, joka sulkee syytetyt ikkunattomiin komeroihin, joissa ei mahdu olemaan
kuin yhdessä asennossa. Pahuus, joka ei vain tapa, vaan kiduttaa tavoilla,
joihin ei ihmisen uskoisi edes pystyvän.
Ja miten on
mahdollista, että maailmassa niin moni pahuuden läpitunkema ihminen on päässyt
valtaan: Hitler, Mao, Stalin, Pol Pot, Idi Amin…listaa voi jatkaa.
Pahuus on
kuin limainen raato, joka pulpahtaa pintaan juuri, kun luulee, että nyt se on
voitettu, kun ajattelee, että nyt on vihdoin opittu, ei koskaan enää sotaa,
vankileirejä, kidutuksia, raiskauksia. Kansainliitto epäonnistui, YK on
epäonnistunut - yritykset voittaa paha joukkovoimalla epäonnistuvat ja jäljelle
jää voimaton "Hyi, ei saa!", mille Hitler ja kumppanit nauravat
ivallisesti.
Katarina Baer
kysyy kirjassaan He olivat natseja myös sitä, mikä saa tavalliset,
kunnolliset, hyvästä kodista tulevat ihmiset menemään mukaan pahuuden tekoihin,
ei pakotettuna, vaan omasta halusta? Samaa tapahtui Ruandassa,
Jugoslaviassa, Maon Kiinassa… Yhtäkkiä jokin ihmisryhmä on ”torakoita”, jotka on
hävitettävä, ja aina löytyy väkeä hävitystyöhön.
Kaiken
keskellä on yksilö. Arkipäivinämme jokainen valinta vie
meitä johonkin suuntaan ja samalla jostain poispäin olipa kyse sitten ajankäytöstä, ihmissuhteista, ruokavaliosta... Mekaniikka on sama myös isoissa
asioissa: jokainen askel vie jotain kohti.
LISÄÄ AIHEESTA
Katarina
Baer kertoo baltiansaksalaisten isovanhempiensa tarinan kirjassa He olivat natseja
Virolaisen
Oskar Kallaksen kanssa avioitunut suomalainen Aino Kallas (o.s. Krohn) kirjoitti
historiallisia romaaneja ja novelleja, joista monet kertoivat virolaisen kansan
elämästä saksalaisten linnanherrojen vallan alla. Aino Kallas loi omantyylisen,
vanhahtavan kielen, johon pääsee kyllä nopeasti sisään. Se antoi
historiallisiin kertomuksiin oman, autenttisen sävynsä.
Sofi Oksasen Puhdistus on Viron lähihistoriasta kertova monitasoinen romaani. Oksanen kertoo Puhdistuksen saaneen alkunsa tositarinoista, joita hän kuuli aikuisten puhuvan, kun hän vietti lapsena lomia virolaisessa mummolassaan.
Sirpa
Kähkösen romaani Graniittimies
on fiktiivinen, mutta tosiasioihin perustuva kertomus suomalaisesta nuoresta
parista, joka loikkasi rajan yli rakentamaan sosialistista Neuvostoliittoa, ja
kuinka sitten kävikään.
Aino
Kuusinen kertoo omaelämäkerrassaan Jumala syöksee enkelinsä, miltä proletariaatin vallankumous näytti
valtaapitävien kerroksesta. Otto Wille Kuusisen toinen vaimo päätyi lopulta
Stalinin vankileirille, koska ei pitänyt suutaan kiinni.
Maria Kajavan Pitkä taival on Eeva Mesiäisen
kirjoittama
inkeriläisen Maria Kajavan elämäkerta. Kun Maria ja hänen miehensä Simo
kieltäytyivät liittymästä kolhoosiin, heidät karkottiin lapsineen
Siperiaan.
Vuosien päästä tuli lupa palata. Petroskoihin asetuttuaan Maria Kajava
otti
elämäntehtäväkseen saada kaupunkiin luterilainen seurakunta. Taistelu
viranomaisten kanssa kesti vuosia, mutta lopulta heillä
oli lupa kokoontua,
vaikka häiriköityinä mutta lupa kuitenkin.
Ella Ojalan Pitkä kotimatka kertoo kirjailijan omiin kokemuksiin perustuen inkeriläisperheen karkotuksesta Siperiaan.
Taisto
Huuskonen loikkasi sodan jälkeen Neuvostoliittoon, koska vakaumuksellisena
kommunistina halusi olla mukana sosialismin rakentamisessa. Hänen pääteltiin
olevan vakoilija, ja Huuskonen päätyi Uralille vankileirille. Päästyään
palaamaan Suomeen vanhoilla päivillään, hän kirjoitti kokemuksistaan kirjan Laps’ Suomen.
Suomeen
muuttanut venäläinen toimittaja Inna Rogatshi kirjoitti juuri ennen
Neuvostoliiton hajoamista kirjan
Särjetty sukupolvi eli 10 käskyä Neuvostoliitossa. Hän kertoo siinä elämästä Neuvostoliitossa ottamalla otsikoiksi
kymmenen käskyä: Älä varasta - mitä se on Neuvostoliitossa…
Kommunistimaissa
elettiin todeksi slogania ”Kaikki ovat tasa-arvoisia,
mutta toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.” Siitä kertoo muun muassa Maon viimeisen
vaimon romaanimuotoinen elämäkerta Madame Mao.