Elsi
on vähän päälle kahdenkymmenen ja odottaa kolmatta lastaan. Hän on
tamperelaisen kauppiasperheen tytär ja on päätynyt vastentahtoisesti Niityn
metsätilan emännäksi. Miehen vanhempi veli on kuollut sodassa saamiinsa vammoihin,
ja tila olisi jäänyt muuten isännättä. Taakse jäivät kivitalo kaupungissa ja nykyajan
mukavuudet, taakse jäivät kaupungin valot ja menot, ystävät, vanhemmat ja
sisko.
Juoni
etenee kolmessa aikatasossa. Kirjailija pitää palat hyvin koossa ja rakentaa taitavasti
niistä muodostuvaa tarinaa. Elsin
tyttäristä Asta jää aikuisena pitämään kotitilaa. Arja lähtee opiskelemaan ja
tekemään uraa. Kolmas polvi on Arjan ja Astan lapset.
Kertomus
herättää monta kysymystä ja antaa niihin vastauksia juonen edetessä. Kirjan lopussa viimeisetkin salaisuudet selviävät, ja lukija
näkee kokonaisuuden.
Jokaisella
henkilöllä on historiansa, traumansa, vahvuutensa ja heikkoutensa. Aikakausia
kuvataan hyvin niin sodan jälkeen kuin 80-luvulla, lukija ui vaivatta mukaan. Kirjan
kieli on elävää ja rikasta.
Kiinnostava
tarina pistää pohtimaan syitä ja seurauksia. Mikä on Elsin vastuu,
ketjun alkajan? Hän ei voi syyttää miestään, joka on hyvä mies. Eino ymmärtää
vaimon masennusta, yrittää auttaa, hoitaa töiden ohessa lapsia minkä ehtii, ei moiti,
ei syytä.
Elsi
ei voi syyttää myöskään anoppiaan. Anoppi ei motkota, ei valita, vaan hoitaa
navettatyöt, huushollin, lapsia, kehottaa Elsiä lepäämään.
Elsi
ei voi syyttää vanhempiaan. Hänellä on lämmin, rakastava isä ja äiti. Ketä hän
sitten voi syyttää? Itseäänkö? Mutta ei hän tätä tilannetta valinnut. Hän teki
ensimmäisen valinnan, lähti miehen mukaan ja tuli raskaaksi, mutta sen jälkeen.
Elsin tytär Arja kehuu, ettei hänen olisi pakko
luoda uraa, mutta äitiys ei sytytä häntä, hän ei viihdy lastensa kanssa. Koulun
lomien alkaessa hän lähettää tyttärensä Hannan ja Riikan maalle, jossa heidän on oltava loman
viimeiseen päivään asti. Aikuisena Hanna puolestaan väsyy 11-vuotiaan poikansa kanssa jo ensimmäisenä kesälomapäivänä.
Hän on kiukkuinen miehelleen, joka pääsee työmatkalle, ja Hannan täytyy vääntää lapselle joku kiva lomapäivä. Samaan aikaan Hanna
muistelee omaa lapsuuttaan, ihmettelee eikä ymmärrä, miksi äiti lähetti heidät aina
koko kesäksi pois kotoa.
Toinen
tytär Riikka on katkera sinkku, joka kirjoittaa hyökkääviä runoja naisille, äidille
ja mummolle: ne, joihin piti voida luottaa, pettivät. Miesystävä kysyy, mitä
sinulle on tapahtunut? Miksi luulet kaikkien haluavan sinulle vain pahaa?
Aikuiset
kantavat sisällään sitä lasta, joka takertuu äidin sääreen, kun tämä taas
lähtee, ja äiti äyskäisee lapsen irti. Lapsi ajattelee, että kaikki muu on tärkeämpää,
olen tiellä, olen taakka.
Riikka
skannaa aikuisena koko ajan, mitä muut minusta ajattelevat. Hän ei osaa olla
oma itsensä, ei tiedä, kuka lopulta on, kun on liian kauan yrittänyt kelvata. Samaan
aikaan hän torjuu, katsoo ohi, ei päästä ketään lähelle. Mutta kun työkaverit
eivät kutsu mukaan jatkoille, Riikka tuntee tulevansa taas hylätyksi.
Hän
on kierteessä näkemättä sitä itse. Jos sen näkisi, voisi ainakin yrittää astua
hylkäämisenpelon kehästä. Mutta kun ei näe, jää siihen ja saa käytöksellään
ihmiset kääntämään selkänsä yhä uudelleen. Harva jaksaa olla pitempään ihmisen
kanssa, joka ajattelee kaikkea siitä käsin, mitä minulta puuttuu, ja velkoo
ympäristöltään vajaaksi jääneen tunneakkunsa täyttämistä.
Hylätyksi
tulemisen ytimessä on viha.
Kun
näen, että minua ei haluta, että äiti on mieluummin muualla, minä pelkään ja
minä vihaan. Pelko on selviytymisen pelkoa. Olen lapsi, en selviä hengissä, jos
ei kukaan pidä minusta huolta, en selviä, jos ei kukaan rakasta minua.
Äiti
voi sanoa, että rakastaa, mutta teot puhuvat äänekkäämmin. Lapsi täytyy ottaa
syliin tänään, lasta täytyy katsoa silmiin tänään, katsoa ja kuunnella. ”Käännä
katseesi minun puoleeni ja anna minulle rauha” pyydetään Herran
siunauksessakin. Siinä on ihmisen ydintarve, tulla nähdyksi, olla olemassa
toiselle.
Pelko
tuntuu hätänä, ja sen tunnistaa. Viha on piilossa pelon alla. Sitä ei voi päästää
pintaan, sillä jos ei minua rakasteta, kun yritän olla kiltti, vielä vähemmän,
jos olen vihainen. Viha on silti siellä, vaikuttamassa, viha siitä, että minua
on kohdeltu väärin. En ole halunnut tulla olevaiseksi, muut ovat minut tänne
kutsuneet, ja sen jälkeen hylkäävät. Se on väärin. Jos kutsuu esiin, on
pidettävä myös kutsumastaan huoli.
Kiltteydestä
kipeät -kirjan kirjoittanut Anna-Liisa Valtavaara sanoo, että kiltit ihmiset
ovat täynnä vihaa. Kirjasta on otettu toistakymmentä painosta. Kertooko se
jotain suomalaisista?
Isillä
on oma osansa, mutta tässä kirjassa ei puhuta heistä. Isät ovat poissa, paitsi
Eino, muut ovat työmatkoilla. Ikkunat yöhön nostaa esiin äitien ketjun.
Sanotaan,
että äitien ja isien teot menevät eteenpäin sukupolvelta toiselle. Tämä
ketju alkoi Elsistä. Mutta entä kun ei pysty enempään? Mitä olisi pitänyt tehdä
toisin?
Lukija
jää kysymään, kuka Elsin jälkeläisistä osaa katkaista ketjun? Mitä siihen
tarvitaan?
Ikkunat
yöhön on hyvä kirja ja se on myös hyvä lukupiirikirja. Siinä on paljon
näkökulmia, joita pohtia ja joista keskustella