Varistyttö
kertoo pedofiileistä, sukurutsasta ja sadistisesti kidutetuista pikkupojista.
Kaiken perverssimatskun jälkeen kirja tekee vielä senkin, että juoni jää kesken. Kirjakaupan myyjän mainoslauseiden huijaama asiakas ostaa kirjan,
joka ei edes ole kirja vaan jatkokertomuksen ensimmäinen osa, ilman että myyjä sanoo sitä.
Naistenlehden
jatkokertomuksen aloittava tietää, että juttu jatkuu seuraavassa numerossa,
mutta kirjan ostaja luulee ostavansa paketin alkuineen ja loppuineen. Tässä hän
ostaa puolitekeleen, eikä sitä mainita missään kohtaa kirjan
kansiteksteissä.
Varistyttö
aloittaa uuden ruotsalaisen dekkarisarjan, jonka päähenkilö on rikoskomisario
Jeanette Kihlberg. Sarjassa ilmestyy kuulemma kaksi seuraavaa osaa vielä tämän
vuoden puolella. Lienevätkö yhtä vastenmielisiä:
”Kärpäset
olivat käyneet pojan ruumiin kimppuun ja punakeltaisia jyväsiä oli kerääntynyt
pojan silmäkulmiin ja hänen nenänsä ja suunsa ympärille. -- Pojan silmät oli
osittain syöty. Kasvoissa hänellä oli isoja verenpurkautumia. Myös tältä
pojalta oli poistettu sukuelimet…” ja sitä rataa eteenpäin vuorotellen pedofilia- ja sukurutsakuvauksien kanssa.
Edes
päähenkilö Jeanette Kihlberg ei ole millään lailla sympaattinen. Perhe jää aina kakkoseksi. Mitä kasvaa pojasta, jonka
äiti ei ole just koskaan paikalla, eikä taaskaan muista lupauksestaan
huolimatta pojan jalkapallojoukkueen tärkeää loppuottelua?
”Jeanette
tajusi, että hänen tutkimansa kuolleet pojat saivat häneltä enemmän huomiota
kuin hänen oma elävä poikansa. Mutta hän ei voinut tehdä asialle mitään. Vaikka
Johan olikin tänään tyytymätön ja oikeutetusti sitä mieltä, että äiti laiminlöi
häntä, joku päivä hän toivon mukaan ymmärtäisi. Ymmärtäisi, että hänen asiansa
olivat aika hyvin. Katto pään päällä, ruokaa pöydässä ja vanhemmat, jotka siitä
huolimatta, että olivat uppoutuneet omiin asioihinsa, rakastivat häntä yli
kaiken.”
Saahan
sitä sanoa, että rakastaa, mutta lapset lukevat tekoja, eivät sanoja. Se, mikä
on sinulle tärkeintä, mille aikasi annat, on sinulle rakkainta, puhut mitä
puhut.
Jeanette törmää koko ajan naisvastaiseen
poliisipäällikköön ja hyväveliverkostoituneeseen syyttäjään, mutta on ah, niin
sinnikäs, ettei välitä kielloista, vaan tutkii juttua edelleen. Samaa lajia on Liza Marklundin kirjojen Annika Bengtzon, mutta toisin kuin Annika
Jeanette ei hokaa syyllistä.
Kirja
on
kuitenkin kirjoitettu koukuttavasti. Juonensäikeitä kuljetetaan
eteenpäin
lyhyinä lukuina, ja säikeet solmiutuvat yhteen matkan varrella.
Lukemista jatkaa, vaikka alkaa hyppiä sadististen kuvausten yli, koska
haluaa tietää edes syyllisen, kun nyt kerran aloitti, ja miten hänet
saadaan
kiinni. No, ei siis saada.
Luen
dekkareita, koska tykkään hyvin rakennetusta juonesta, arvoituksesta ja
ratkaisusta. Ongelma ja ratkaisu irrottavat ajatukset tehokkaasti arjesta.
Mutta riittää, että dekkarissa kerrotaan alkutilanne ja sitten lähdetään
etsimään syypäätä. Kuvottavat yksityiskohdat voi jättää mappeihin. Syyllinen on
myös ehdottomasti saatava kiinni, kaikki muut loppuratkaisut
ovat lukijan kusettamista.
Erik Axl Sund ei toki ole ensimmäinen, joka lähtee kilpailemaan sadistisissa
yksityiskohdissa. Vastenmielisyyksillä mässäilee muun muassa Patricia Cornwell, minkä vuoksi olen
jättänyt hänen kirjansa. Mutta Sund menee vielä pitemmälle toistojensa kanssa.
Maailmassa
on paljon pahaa. Näitäkin tapahtuu koko ajan, totta. Ihmisten täytyy tietää,
totta. Mutta tietoon ei tarvita yksityiskohtaisia kuvauksia. Päinvastoin, sadistiset
yksityiskohdat turruttavat ja toleranssi laskee. Kun ajattelee uhreja, on
vihoviimeinen häpäisy kaiken päälle, että heidän kohtaloistaan tehdään
”viihdettä”.